Reviews > Killzone review [Playstation 2]
Killzone
Auteur : Nick Naethuijs / Date : 24-05-2006 12:22
Bekijk / geef commentaar : (3)
Average members rating : 9.00
Voor een gehele lange tijd heb ik de oude Playstation 2 verafschuwd vanwege (in mijn ogen) zijn erg slechte prestaties. Ik vond er niks aan, de hele console niet, totdat ik op een dag ergens op het net de titel Killzone zag staan. De naam interesseerde mij wel en dus nam ik een kijkje. Toen het venstertje zich opende zag ik opeens de grote letters Playstation 2 tevoorschijn komen. Shit, dacht ik en wou het weer wegklikken maar dat deed ik niet. Ik zag een hartstikke mooie screenshot die wel van de xbox af leek te komen! Nou, wat bleek, het was een Playstation 2 shot, maar oh, wat een mooie! Maar wat blijkt, bijna de hele wereld wist dat deze game zou komen en iedereen verwachte dat deze game dé Halo werd van de Playstation 2.

Nou, het allereerste dat je moet weten over Killzone is dat het een Nederlandse game is! Ja, je hoort het goed, deze game is ontwikkeld door de jongens van Guerrilla, een Nederlandse game studio (duh!). maar nu vraag je je zeker af, (de xbox gamers dan) waarom maken ze deze game niet gewoon voor de xbox of PC, dan kan de game toch nóg beter worden? Nou, omdat Guerrilla is opgekocht door Sony en ze nu alleen maar games maken voor de consoles van Sony (goh, dat had ik niet verwacht ahum…). Op zich jammer dat Killzone alleen maar op de Playstation 2 uitkomt, maar ach ja, gun die Playstation gamers ook eens wat!

Verhaal
Zoals de meeste van jullie wel weten speelt Killzone zich af in de nabije toekomst. De mens is de ruimte ingetrokken en heeft her en der wat koloniën gesticht.
Al deze koloniën bij elkaar hebben ze de ISA (Interplanetaire Strategische Alliantie) genoemd.
De bewoners van aarde en de leden van de ISA vonden dat ze nog steeds niet genoeg hadden en zijn ook een kijkje gaan nemen op de planeet Helghan. Ze dachten dat de mens hier een gelukkig en happy bestaan zouden hebben maar ze hadden het mis. Want namelijk op de planeet Helghan is er een dodelijke atmosferische straling waar de mens niet tegen kan. De bewoners van deze planeet kregen flink op hun flikker van de mens en hadden het zwaar te verduren. Vele Helghast (dit is de naam die ze hebben gekregen van de mens) verloren het leven door het brute optreden van de mens. Maar een flinke groep Helghast bleef wel in leven en broedde een plan uit om door de mens ingenomen planeten weer terug te veroveren. De game begint wanneer het leger van de Helghast klaar is en wanneer ze op weg zijn om de melkweg weer te veroveren.

Killzone begint met een schitterend voorgeanimeerd filmpje die laat zien wat voor een soort gasten de Helghast nu precies zijn. Nou, wat blijkt, ze zijn alles behalve vriendelijk en zijn bovendien ook nog eens oerlelijk (maar zien er wel verschrikkelijk stoer uit!).
De leider van de Helghast die te zien is in het eerste filmpje van Killzone houdt een toespraak die mij een beetje moet laten denken aan Hitler. Met al zijn (dat denkt ie tenminste) goed ideeën sprak hij over zijn volk en vertelde hem wat zij moesten doen, wat hun taak was en ga zo maar door. Hij schreeuwde net als Hitler, hij deed bijna hetzelfde als Hitler en geloofde heilig in zijn eigen ideeën.

De Helghast vallen de planeet Vecta binnen en moorden alles uit wat ze tegenkomen. Jij begint de game als Jan Templar (je kunt wel horen aan de voornaam dat deze game uit Nederland komt, jan…) die in de vuurlinie van de Helghast staan als ze Vecta binnenvallen.

Naarmate je verder komt in de game (als je dat lukt want de game is best taai) voegen zich er een aantal meerdere personen aan je ‘’crusade’’ tegen de Helghast genaamd: Luger, Rico en Hakha. Al deze personages zijn speelbaar in de game waardoor de game ook nog eens een stuk afwisselender wordt dan vele andere games waarbij je maar een personage kunt zijn de hele game door.

Gameplay en level design
De game is opgedeeld in elf grote levels die zijn opgesplitst in kleinere levels. Elke keer als je een level hebt uitgespeeld en weer aan de volgende begint heb je de keuze uit de 4 personages die hierboven genoemd zijn. Dit heeft niet echt een grote impact op de gameplay van de game maar beïnvloed het wel een heel klein beetje. Het geeft het trouwens ook een grotere replay waarde.

Elke personage heeft zo zijn verschillende moves en acties die bijvoorbeeld de andere personages niet kunnen. Zo heeft Rico bijvoorbeeld standaard een enorm machine geweer tot zijn beschikking maar kan hij niet op ladders of over obstakels heen klimmen. Je zou denken, Neh, die neem ik niet, maar dat grote geweer kan verdomd handig zijn als je weet hoe je ermee moet omgaan! Luger (laat me denken aan dat Duitse pistool) bijvoorbeeld kan via touwen en ventilatie schaften kruipen voor een meer stealth aanpak.

De levels zijn groot, mooi en goed ingedeeld maar er zitten een aantal nadelen aan. Zo zitten er in het levels paadjes en gangetjes waar obstekels liggen waar je overheen moet springen/wippen. Bij Halo 2 kun je dit doen wanneer je zin hebt maar bij Killzone niet. Je kunt pas ergens overheen of onderdoor als er een pijltje verschijnt. Ook zitten er in de levels onzichtbare muren waar je hier en daar wel eens tegenaan rent. Deze onzichtbare muren staan misschien wel op plekker waarvan je eigenlijk weet daar moet ik niet heen, maar een iets beter level ontwerp had wel gemogen om deze kleine foutjes eruit te halen.

De game is misschien niet zo open als Battlefield maar geeft je ook zeker niet het gevoel dat je alleen van A naar B moet rennen en ondertussen wat poppetjes kapot moet knallen. Er kunnen grote omgevingen inzitten waar je best veel vrijheid krijgt om te doen wat je wilt. Er is weliswaar telkens maar een of twee paden die leiden tot het volgende stuk, maar een echt gevoel van alleen maar vooruit lopen zul je niet echt meemaken.

De A.I.
De A.I. in Killzone is verre van slecht. Je zult geen een vijand als een kip zonder kop rond zien rennen op het slagveld en zijn eigendood tegemoet zien komen. Zo zullen ze onder de gevechten met elkaar kibbelen van ga die kant op of doe dit of doe dat en zullen ze meteen in de verdediging staan als je een van de heavy guys uitschakelt van de Helghast. Ook zullen ze granaten kunnen opmerken en waarschuwingen aan de andere geven dat er ergens een granaat ligt te wachten op ontploffing. Ook je teammaten doen wat het beste is. Ze gebruiken bijvoorbeeld dit wapen voor deze situatie, en dat andere wapens voor weer die andere situatie. Ze zullen vaak dekking zoeken en zijn zelf goed in staat om de vijand een kopje kleiner te maken.

Graphics en Ragdoll
Grafisch is Killzone een van de beste games ooit gezien op de Playstation 2. de omgevingen zijn erg groot en alles heeft een bijzonder oog voor detail. De gebouwen zien er erg realistisch uit en de personages zijn erg gedetailleerd. Ook de weerseffecten zijn van de hoogste kwaliteit. Er zitten natuurlijk ook een aantal schoonheidsfoutjes in Killzone. De game maakt gebruik van Pop-Up dat af en toe erg irriterend kan zijn. Zo komen bijvoorbeeld gras sprietjes of andere kleine objecten erg laat tevoorschijn waardoor sommige locaties er af en toe erg kaal uitzien. Ook worden de gezichten vaak te laat over geswitcht naar de hogere detail. De vijanden die hebt doodgeschoten verdwijnen vaak als je je even omdraait. Dit is weliswaar om ruimte vrij te maken maar van mij hadden ze de lijken gewoon mogen laten liggen om het realistisch te houden.

Killzone maakt gebruik van een soort Ragdoll physics waardoor sommige vijanden af en toe erg raar neervallen. Zo zitten ze af en toe gewoon rechtop als je ze hebt neergeschoten of ze staan nog half met één arm in de lucht. dit gebeurt niet vaak en het is ook niet echt storend, maar wel iets wat ze hadden kunnen oplossen. Dit zijn een aantal schoonheidsfoutjes die hadden kunnen worden opgelost. Je ziet dus wel weer dat de Playstation 2 toch niet zo'n slecht is als vele xbox gamers (zoals ik) erover denken. Ze hebben echt het uiterste van de Playstation 2 gevraagd en het is ze gelukt. Tja, er zitten misschien een aantal schoonheids foutjes in maar die zitten er in elke game, zelfs Halo!

Conclusie
Killzone is naar mijn mening een van de beste First Person Shooters aller tijden op de Playstation 2. Bijna alles klopt aan deze game. Van het verhaal tot aan de graphics, het blijft een knap staaltje werk wat die jongens van Guerrilla hebben presteert! Mijn complimenten! En het is nog wel een Nederlandse game! Snik Snik, ik wordt helemaal emotioneel...

Een nieuw score systeem:

Graphics: 92%
Geluid: 83%
Gameplay: 80%
Replay: 84%
Multiplayer: 78%

totaal: 417/500


    
Nu online : 0 Members(s), 161 gast(en) :

Stealth rapport van Game