Reviews > The Lord Of The Rings The Battle For Middle Earth ll
LOTR:BFME 2
Auteur : Nick Naethuijs / Date : 17-06-2006 14:16
Bekijk / geef commentaar : (0)
Average members rating : 8.50
Toen EA Games in het jaar 2004 met de allereerste Real Time Strategy game aan kwam zetten gebaseerd op de films van J.R.R Tolkien, The Lord of The Rings waren we allemaal erg blij en opgewonden. Er waren al wel andere soorten games van The Lord of The Rings uitgekomen maar nog geen RTS. Nou had deze RTS nog wat schoonheids foutjes en een aantal punten waaraan sommige gamers zich flink stoorden. Vooral het feit dat je niet de enorme hoeveelheden eenheden kon creëren die je in de trailers en filmpjes zag. Het was een goede game, maar had beter gekund. Nu, zo’n bijna 2 jaar verder is het 2e deel van The Lord of The Rings The Battle for Middle Earth uitgekomen genaamd The Lord of The Rings The Battle for Middle Earth 2 (hoe verwonderlijk). Zal EA van zijn fouten hebben geleerd? Heeft EA naar de gamers geluisterd? Of hebben ze gewoon de fouten erin laten zitten en ons laten stikken? Lees snel verder en je komt erachter!

Anders
Sommige van jullie denken nu misschien van hu? Maar in deel een hebben ze de kwade heerser Sauron toch al verslagen en is al het vechten afgelopen? Nou, ja, dat is inderdaad waar, maar in die game (en de films) zie je alleen de gevechten rondom en bij Gondor, en bij de zwarte poort bij Mordor. In deze game komt het zwaartepunt te liggen in de meer noordelijk gelegen gebieden. Deze gevechten zijn net zo intens en bieden weer heel andere missies dan de missies is het vorige deel. Ook heb je nu gevechten en missies die plaatsvinden bij de elven en zelfs de dwergen! Zo kom je in Lothlórien en zelfs Demsterwold. Grote troepen vanuit Dol Gulder marcheren naar deze plekken om alles te vernietigen wat in hun pad komt.
Zo zie je dus maar weer dat het wereldje van The Lord of The Rings nooit uitgeput raakt en er altijd wel iets nieuws komt waar we vele uren plezier van zullen krijgen (tenminste, dat hopen we).

Gameplay en veranderingen
Qua gameplay zijn er een aantal flinke veranderingen aangebracht in deze nieuwe RTS. Wist je nog dat je in het eerste deel maar op bepaalde plekken kon bouwen die waren aangegeven op de map? Dat je maar 3 of 4 gebouwen per plek mocht neerzetten? Nou, dat is nu veranderd. In dit 2e deel kun je bouwen waar je mar wilt zonder limiet. Je kunt zoveel barakken, stallen, forten en noem het maar op bouwen als je maar wilt. Een flinke verbetering omdat je hierdoor ook meer vrijheid krijgt. Wel hoef je jezelf nu geen zorgen te maken over de keuzes over hoeveel je er neerzet en wat je nodig hebt. Want in het vorige deel moest je goed nadenken wat je bouwde want het kon misschien de verkeerde keuze zijn. Voor sommige een minpunt, voor de meeste een groot pluspunt.

Het ‘’verzamel grondstoffen’’ gedeelte is net zo simpel gebleven als in het eerste deel. Je hoeft hier geen steen, eten, hout, ijzer én goud of misschien zilver te delven. Nee, er zijn voor elke groep (Isengard, Aardmannen (goblins), Mensen, Mordor, Elfen en Dwergen) maar een of twee gebouwen die je nodig hebt om grondstoffen te verzamelen. Zo heb je voor de mensen een boerderij die op basis van beschikbaar terrein grondstoffen delft. Plaats je een boerderij bij een rivier, naast bergen en andere gebouwen dan levert hij minder grondstoffen dan als je de boerderij op een groot, vlak stuk land bouwt. Je ziet dan een procent percentage die aangeeft hoeveel nut het heeft om je boerderij op die plek neer te zetn. Vanaf 50% is het de moeite waard, eronder en hij is eigenlijk nutteloos. Bij Isengard heb je een soort ijzer smederij en bij de dwergen een mijn. Al deze grondstof gebouwen werken op basis van beschikbaar terrein, dus erg lastig is het allemaal niet. Wel kan het soms vervelend zijn dat in sommige mappen vlak terrein schaars is waardoor je erg veel boerderijen moet opzetten wil je genoeg grondstoffen verkrijgen.

De game heeft ook een functie waar ik zelf gek op ben. Door te vechten, vijandelijke gebouwen te vernielen of door ze over te nemen krijg je kracht punten. Deze punten kun je inruilen voor bepaalde krachten. Zo kun je bijvoorbeeld met genoeg punten een bataljon strijders op roepen. Dit kunnen spinnen zijn, dolers, boogschutters, Hobbits en noem het maar op. Ook kun je kiezen voor een aardbeving kracht, een grote draak oproepen, een kracht waarmee je strijders sterker worden, een wachter die in het water leeft en vele anderen. Wel duurt het redelijk lang voordat je de sterkste krachten kunt oproepen zoals de Balrog, leger des doods, vloedgolf en noem het maar op. Deze krachten kosten maar liefst 25 punten. Dus veel legers erop uit sturen om gebouwen en eenheden te vermorzelen is dus aangeraden wil je gebruik kunnen maken van deze krachten.

In de game heb je maar liefst 3 soorten campagnes! Ja, je hoort het goed 3! Zo heb je de campagne van de goede, de kwade, en een strijd om de ring campagne dat werkt als een soort potje risk. Begin je met de goede campagne dan moet je bijvoorbeeld de vijand tegenhouden, een bepaald gebouw vernietigen, de vijand vernietigen of een bepaalde weg veroveren. Allemaal interessante en afwisselende missies. Sommige missies hadden wat mij betreft iets dieper mogen zijn en iets beter uitgewerkt maar op zich zijn de missies gewoon goed. Hetzelfde geld voor de kwade campagne. Ook hier moet je verschillende doelen halen en heb je veel variëteit in de missies. Deze 2 campagnes bij elkaar opgeteld moeten ongeveer 30 uur aan speelplezier leveren. Genoeg dus voor iedere gamer om zich lang genoeg te vermaken. Maar dat is nog niet alles. Je hebt nu ook de strijd om de ring mode. Dit is geen standaard campagne, maar een heel ander soort spel. Dit is eigenlijk een digitaal soort Risk (je weet wel dat ene bord spel waar je met plastic poppetjes continenten moet veroveren). Dit is strategisch véél dieper uitgewerkt en wordt zeker gewaardeerd door de gamers die van strategisch spelen houden. Zelf ben ik niet zo’n fan van dit soort games, maar voor de echte Lord of The Rings fans is dit zeker de moeite waard om een keer te proberen.

Qua eenheden hebben ze nu echt flink hun best gedaan. Vond je dat er in het vorige deel niet genoeg verschillende eenheden waren dan hebben ze je nu echt niet teleurgesteld. Want zo heb je Goblins, Minas Tirith strijders, Rohirrim, rollen, Orks, Uruk Hai, Mummakill, Elfen, belegerings wapens, arenden, dwergen, draken, monsters en noem het maar op je kunt het zo gek niet bedenken. Ook hebben ze nu zelfs ‘’spider riders’’. Deze Goblins op spinnen kunnen met gemak over hoge muren klimmen en zo dood en verderf zaaien bij elke vijand. Ook heb je nu véél meer soorten gebouwen en opties dan voorheen. Want veel van de eenheden kun je zelfs ook nog upgraden door ze sterker pantser of misschien beter pijlen te geven. Dus zelfs een leger van maar 100 man die volledig is uitgerust kan een flinke bedreiging vormen voor de vijand.

Zoals de meeste van jullie weten heeft dit 2e deel heel wat veranderingen en verbeteringen ondergaan. Kennen jullie allemaal die mooie trailers nog van het eerste deel waar je duizenden eenheden tegelijk zag strijden tegen de vijand? Nou, in de uiteindelijke game kon je er maar 400 tegelijk commanderen. Op zich niet al te weinig, maar voor een game als The Lord of The Rings is het toch wel een beetje aan de krappe kant. En vooral omdat één trol al 25 van de 400 commando punten in beslag nam. Dus met andere woorden, als je rond de 200 eenheden op je scherm zag mocht je jezelf gelukkig prijzen. In dit 2e deel hebben ze dit probleem opgelost. In plaats van 400 eenheden, kun je er nu wel meer dan 2000 commanderen! En op sommige custom maps zelfs nog véél en véél meer. En ik moet zeggen, de game is hierdoor echt veel leuker geworden omdat het nu intenser, groter en mooier is geworden. Eindelijk kunnen we nu de enorme veldslagen nabootsen die we ook in de boeken én de film krijgen te zien (in de boeken natuurlijk je fantasie).

Een andere extraatje wat ze erbij hebben gedaan is de Create a Hero mode. Hiermee kun je zelf je eigen held ontwerpen die je kunt gebruiken in solo games, maar ook in multiplayer games. Zo kun je je held allerlei kleuren geven, verschillende hoeden, wapens, gewaden, pantser, en noem het maar op. Ook kun je kiezen uit elf, tovenaar, een soort gedrocht die voor Sauron werkt en dan ook nog eens drie sub categorieën. En niet alleen kun je de buitenkant van je eigen held veranderen. Ook kun je je held speciale krachten meegeven. Of je geeft hem de kennis dat hij vuurballen kan schieten, of bliksem schichten of misschien tientallen vijanden tegelijkertijd omver kan werpen. Dit is erg tof om te doen omdat je online ook vaak de hero van de tegenstander tegenkomt en zo een soort duel aan kan gaan met Hero VS Hero. En des te meer je met je eigen Hero vecht, des te sterker en beter hij wordt. Een erg leuke toevoeging als je het mij vraagt.

Graphics
Grafisch is deze game er flink op vooruit gegaan sinds zijn voorganger. De game maakt nog wel gebruik van de Command and Conquer Generals engine. Ja, deze engine is al redelijk oud en werd ook al in het eerste deel gebruikt maar kan zeker sfeervolle plaatjes op je scherm toveren. Zo zit de game bom vol technische snufjes die de game echt een stuk mooier maken. Zo heeft de game een geheel nieuw shader systeem, verbeterde self shadows, en verbeterde lichteffecten om het geheel er iets interessanter uit te laten zien. Ook heeft het water nu schitterende reflecties van alles wat het maar kan reflecteren. Gebouwen, eenheden, bomen, gras en noem het maar op. Ook heeft de game erg strakke textures. Als je alles op hoog hebt staan dan sta je echt verbaast over hoe scherp een game er kan uitzien. Wel vind ik het jammer dat de wat kleinere eenheden er minder mooi en gedetailleerd uitzien als de grotere eenheden zoals de trollen, draken, de Balrog, de arenden en noem het maar op. Ook zit er een soort bump mapping effect op veel van de gebouwen. Wel is de game er grafisch niet super veel op vooruit gegaan ter vergelijking van zijn voorganger. Dit komt vooral omdat zijn voorganger er op zich ook niet slecht uit zag (ziet) en omdat ze nog steeds dezelfde engine gebruiken. Wel heb je een flinke PC nodig wil je de game vloeiend op hoog willen laten lopen (en trek je niets aan van EA’s z’n aanbevolen systeem eisen want die liggen zwaar onder de maat en horen een stuk hoger te zijn). Zo heb je al gauw een 3.0Gh processor nodig en zeker meer dan 1 Gig aan geheugen. En niet te vergeten, 6 Gig op je harde schijf! Ja, je hoort het goed, 6 Gig!

Geluid
Qua geluid zit het wel snor met deze game. Ze hebben gelukkig de echte acteurs uit de film gebruikt om de stemmen van de personages in te spreken. Dit behoud de authenticiteit en maakt de game kwalitatief ook nog eens een stuk beter. En het beste van alles, dit geeft de game sfeer, een echte Lord of The Rings sfeer die geen een andere game kan overtreffen. De muziek is gewoon schitterend. Soms hoor je dezelfde muziek als in de film maar soms hoor je ook bombastische muziek wanneer de gevechten losbarsten. Ook zijn de achtergrond geluiden, de geluiden van zwaarden, pijlen, monsters, voetstappen enzovoorts allemaal erg netjes nagemaakt en klinkt het geheel gewoon goed.

Conclusie
The Lord Of The Rings The Battle For Middle Earth 2 is misschien wel een opvolger die niet eens helemaal is afgestemd op de film of het boek, maar hij is zeker beter dan zijn voorganger! Met lekkere graphics, een gameplay om je vingers bij af te likken en geluid en stemmen die maar weinig games kunnen overtreffen is dit een topper van formaat! Dus zit je eraan te denken een RTS game te kopen, haal dan zeker deze in huis als je de échte Lord Of The Rings ervaring wilt mee maken!

Graphics: 89%
Gameplay: 91%
Geluid: 93%
Replay: 89%
Speelduur: 90%
Nu online : 0 Members(s), 34 gast(en) :

Stealth rapport van Game