Unreal Tournament is tegenwoordig een icoon geworden in de games industrie. De game is waanzinnig populair vanwege zijn uitgebreide multiplayer modi en heel erg lekkere gameplay. Gemengd met goeie graphics, een flink arsenaal aan Kick Ass wapens en dikke voertuigen is dit een krachtig brouwseltje om op verder te bouwen, en dat doen ze ook! We zijn al beland bij Unreal Tournament 2007 die belooft heel veel goed te worden en die draait op de Unreal 3.0 Engine! Loopt het water je al in de mond?
Beetje nep
Als eerste wil ik een ding kwijt over de game.
Op de afgelopen E3 toonde Sony prachtige beelden met bizar veel details van Unreal Tournament 2007. Onder het kijken hoorde je weliswaar een aantal rare geluiden (kaken die de grond raakten en verbrijzelden) en ander rare geluidjes (mensen die pardoes begonnen te huilen van blijdschap) maar voor de rest was het helemaal top. Deze beelden zagen er echt fantastisch goed uit en waren een van de mooiste beelden die te zien waren op de hele E3.
Vele konden niet geloven dat deze beelden echt waren en begonnen te speculeren over dat deze beelden Pre-renderd waren. Maar net toen de menigte de hele E3 wou gaan afbreken (beetje overdrijven kan geen kwaad) zette Tim Sweeny (de geestelijke bedenker van de serie) het beeld stil en draaide de camera 360 graden in de rondte. Nou, we hadden het dus allemaal mis. Het was wel echt. Maar niet heus! Tenminste, gedeeltelijk…
De beelden die ze toonden hadden helemaal niks met de Playstation 3 te maken! Deze in-game beelden kwamen van een dikke pc met flinke grafische kaarten in SLI (tot nu toe een van de meest krachtige combinatie om games grafisch iets hoger te tillen).
Het kan best dat de Playstation 3 (ik noem het liever de Gaystation) zulke bizar mooie beelden kan vertonen maar het lijkt erg onwaarschijnlijk. Maar toch, de beelden waren gewoonweg supa!
Zwijmelen
Grafisch gezien is Unreal Tournament 2007 een enorme sprong voorwaarts gegaan. Alles is mooier, beter, groter en gedetailleerder dan zijn voorgangers. De personages zelf zijn opgebouwd uit meer dan 6 miljoen polygonen (en dat is rete veel) die ervoor zorgen dat alles er levensecht uitziet. Deze nieuwe techniek kan nu ook mappen tevoorschijn toveren die echt vele malen groter zijn dan in alle andere delen en natuurlijk veel gedetailleerder.
Het sciencefiction sausje dat alle Unreal games met zich mee droegen is natuurlijk nog steeds aanwezig met de úbergrote wapens en enorm dikke voertuigen. Je speelt nu in verwoeste steden die een beetje op een verwoest Tokio lijken, maar ook in grote uitgebreide natuurlandschappen (zijn er ook schaapjes te bewonderen?).
En oh ja, voor dat ik het vergeet, deze game loopt op de Unreal 3.0 Engine (duh!).
AI
De AI hebben ze in Unreal Tournament 2007 even flink wat hoger gelegd. Zo kun je de computer gestuurde tegenstander nu met je stem (!) commando’s geven! Nu kun je bijvoorbeeld zeggen ‘’sniper on the roof’’ of ‘’give me backup!’’. Al deze zinnen herkennen de bots en zullen daar natuurlijk meteen op reageren. Ook natuurlijk de kleinere slagzinnetjes zoals ‘’retreat’’ en ‘’attack’’ zullen van de partij zijn. Dit geeft je natuurlijk ook het gevoel dat je ook echt iets met andere aan het doen bent in plaats van hersenloze computer bots die nog niet eens weten hoe ze moeten lopen.
Verhaal, in Unreal? Ga toch weg man!
UT 2007 moet een flinke singleplayer kennen met een dikke verhaal lijn. Deze keer is het niet van de vijand heeft een kernwapen, we moeten het vernietigen verhaal, maar een meer uitgebreider en dieper en interesanter verhaal dan voorheen. Maar het verhaal en de singleplayer is natuurlijk niet de hoofdattractie van deze game…