Reviews > Mortal Kombat: Deception [PS2, XBX, NGC]
Mortal Kombat: Deception review
Auteur : Albert Jan Buwalda / Date : 06-05-2005 12:37
Bekijk / geef commentaar : (1)
Average members rating : 4.50

Een aantal jaar geleden was ik op vakantie in Italië. Aldaar op de camping aangekomen ging ik een verkenningstocht houden om te kijken wat er allemaal te doen was. Na een half uurtje lopen kwam ik in een hal achter het restaurant van de camping. Daar stonden twee jongens van een jaartje of 16 achter een arcadekast hevig, in een andere taal, tegen elkaar te tieren. Toen ik over hun schouder keek zag ik op het scherm twee kerels die met elkaar aan het vechten waren en over heel veel bloed beschikten. Na een stevig aantal lires van mijn ouders te hebben afgetroggeld, ging ik weer naar het halletje toe en begon met spelen. Dit was mijn eerste contact met Mortal Kombat. Sinds dien zijn er een hele horde aan MK games aan ons voor bijgetrokken, waarbij sommige beter dan andere. De nieuwste telg in de reeks is Mortal Kombat: Deception.

FIGHT!
Na het zien van een erg mooie intro, die MK fans zeker zal aanspreken, begon ik maar met een standaard potje vechten. Al vechtende kwam ik redelijk makkelijk door het spel heen. Voor degenen die Mortal Kombat: Deadly Alliance hebben gespeeld, herkennen gevoelsmatig de besturing. Dit wil zeker niet zeggen dat de MK:D niks nieuws te bieden heeft. Al vechten kom je er achter dat de omgeving interactief is. Dan bedoel ik niet de MK:DA manier, dat je mensen door beelden heen en tegen muren aan kan slaan. Karakters kunnen door sommige muren of door hekjes heen geslagen worden. Maar daar houdt het niet op, want er zijn ook zogenaamde “Death Traps”. Als een speler door een tegenstander (of andersom) in een Death Trap word geslagen, is deze dood ongeacht hoeveel leven hij/zij had. Dit zorgt er voor dat je wel moet uit kijken waar je staat, want voor je het weet word je aan stukken gemalen of doorboort door een metalen punt. Als je dit niet aanstaat kunnen de death traps altijd uitgezet worden.

Konquest
Een nieuwe toevoeging is de Konquest mode. Dit is een mode waar de speler de rol aan neemt Shujinko. Shujinko leeft in de Earthrealm en moet allemaal opdrachten doen in de verschillende realms. Dit klinkt in eerste instantie leuk, echter het valt vies tegen. Je moet vooral rondlopen, vechtstijlen leren, weer lopen en zo maar door. Het word pas echt vervelend als je er achter komt dat de enige wijze waarop geheime levels en karakters unlocked kunnen zit verwerkt in de konquest mode. Deze mode zal dus eerst door moeten lopen om alle karakters te krijgen. Neem dit van mij aan: haal de lijst met locaties van alle geheime karakters van internet, zoek ze op en kijk nooit meer terug naar deze mode.

Denksport
Er zijn nog twee modes toegevoegd aan het spel: Kombat Chess en Puzzle Kombat. In de eerste moet je een team samenstellen van verschillende vechtersbazen die als je stukken dienen. Deze stukken hebben een bepaalt aan leven en stappen die ze kunnen zetten. Als een van je stukken op een Powersquare staat krijgen al je stukken levens boosts. Dat hebben ze wel nodig want al ze slaan of geslagen worden moeten ze knokken voor het vlak. Daar bij komt dat je nog een aantal spreuken hebt om het spel te beïnvloeden. Dit zorgt er voor dat het een goede speel mode is, die je vaker zal willen spelen. De andere mode is Puzzle Kombat. Dit is een variant op Tetris, maar dan op z’n Mortal Kombat. Je kiest een karikatuur van een karakter en moet dan strijden tegen andere. De bedoeling is dat je zoveel mogelijk blokjes met dezelfde kleur bij elkaar krijgt en deze opblaast met een MK teken van dezelfde kleur. Als je ze opblaast krijg de tegenstander de blokjes er bij. Wie zijn vlak al eerste vol blokjes heeft verliest en krijgt een fatality om zijn oren. Dit is ook een erg leuke mode en zeker voor herhaling vatbaar.

Conclusie
MK:D is geen perfect spel. Grafisch ziet het er netjes uit, alleen wat kleine rariteiten als piranha’s die boven het water zwemmen en dergelijke, maar dat gebeurt maar sporadisch. Het geluid is zoals het hoort, niks meer niks minder. De bestuuring van de karakters is redelijk direct en er worden weinig combo’s vrij gegeven, maar een beetje MK fanaat weet er zo een reeks rake klappen uit te gooien. De extra modes zijn een leuke toevoeging aan de game, het is alleen jammer van de Konquest mode, waar toch redelijk wat van verwacht werd. Een gemiste kans helaas, maar zeker geen reden om deze game niet te halen.

Gameplay: 8
Graphics: 8
Replay: 9




Mortal Kombat: Deception prijsvraag.

Doe mee met de prijsvraag waarin je het volgende kan winnen:

  • Collectors Edition Mortal Kombat DVD
  • T-Shirts
  • Mokken

    Hier kun je deelnemen aan de prijsvraag.

    Neem ook eens een kijkje op http://www.mortalkombatdeception.com
  • Nu online : 0 Members(s), 18 gast(en) :

    Stealth rapport van Game