Preview: Resident Evil 4, GameCube, Horror Thriller Adventure
Resident Evil 4 ligt aardig op stoom, deze ''Horror Thriller Adventure'' zoals Capcom het zo bescheiden kan noemen heeft alle potentie om uit te groeien tot een nieuw en volwaardig deel in de serie, nou ja, met nieuw bedoelen we natuurlijk de Gameplay.
Op de E3 dit jaar konden we eindelijk kennismaken met de ''Nieuwe'' Resident Evil, nieuw in de zin van andere omgeving, nieuw camerasysteem, nieuwe combat, maar vooral nieuwe uitdagingen en puzzels. Capcom zet alles op alles met deze titel en dat lieten ze merken ook de laatste paar maanden, want RE4 was volgens sommige aanwezigen op de E3 de game van de show, de game is vanaf de grond af aan opgebouwd in sfeervolle 3D omgevingen, duidelijk te zien aan het uiterlijk is er niks verloren gegaan van de grafische pracht van de andere delen ook al is het 3D. Sterker nog, ik heb de indruk gekregen dat deze Resident Evil de 2D Resident Evils qua grafische pracht overtreft!
Nieuwe Gameplay
De gameplay lijkt uiteen te vallen in 3 delen, Survival, Combat, en Puzzels. Natuurlijk zou je de eerste 2 tot hetzelfde kunnen rekenen, maar aangezien je bent aangewezen op jezelf en probeert te overleven in een dorpje dat nogal Oost-Europees aandoet, vind ik het een opzichzelfstaand gameplayelement. Onder Survival rekenen we het niet gespot worden door de dorpelingen, word je wel gespot, dan is het zaak om je ''of'' uit de voeten te maken, of de strijd aan te gaan met de dorpelingen.
Tuinieren
Al snel vliegen de hooivorken en de heggenscharen je om de oren en is het dus zaak om je reflexen te trainen, want met een goed gericht schot is het mogelijk om tuingereedschap te raken dat door de lucht vliegt zodat jij je een lichaamsopening bespaart. Aangezien de dorpelingen nog nooit van Uzi's en Bazooka's hebben gehoord ben jij dus flink in het voordeel, maar jij bent weer in je eentje, dat is dus eigenlijk weer in het nadeel, maar goed. Al snel stuit je dus ook op groepjes dorpelingen. En zover ik heb gezien blijft het daar niet bij want later in het spel stuit je ook op zombiemonnik achtige wezens met enorme zeisen. Niet aarzelend om jouw hoofd te verwijderen. Ik weet nog dat Shinji Mikami (Geestelijk vader van RE, jeweettoch) de pers vertelde dat er dit keer geen zombies in zouden komen. Maar blijkbaar heeft meneer Mikami een beetje last van het ouderdomsproces, want ze zitten er toch echt in.
Puntjes op de i
Hoe dan ook, Resident Evil heeft een metamorfose ondergaan, dat was hard nodig ook, want na deeltje 3 hadden we het wel gehad, qua puzzels heb ik nog niet teveel kunnen zien, maar dat zal ongetwijfeld goed komen gezien de vele reacties die ik zag op de E3. Blijkbaar hadden nog wel veel mensen problemen met de besturing en eerlijk gezegd had ik dat ook toen ik het speelde. Maar uiteraard zal je daar wel aan wennen, alles lijkt erop dat Resident Evil 4 de killer game voor de Cube gaat worden, alleen nog even de puntjes op de i zetten Capcom.