Het is al jaren één van de populairste tactische schietspellen. Sinds deel 3 en de weinig vernieuwende update Black Arrow is het spel geliefd bij een grotere groep spelers. Het spel was vooral door de vele online-opties zo succesvol. Het kon natuurlijk niet lang duren voor er sprake was van een echt vervolg. En nog niet zo heel lang geleden werd Rainbow Six 4 officieel aangekondigd.
Net als in deel drie speel je met Ding Chavez, de leider van je team. Maar deze keer kan je ook nog in de huid kruipen van Dieter Weber, de sluipschutter. Met deze twee kan je in verschillende speelvelden spelen en net als in het vorige deel kun je orders geven aan de rest van je team.
Naar gewoonte is er weinig veranderd. Het is en blijft een vervolg natuurlijk. Zo kies je nog steeds voor elke missie je uitrusting en hoor je duidelijk wat de doelen zijn en hoe je die het beste kan bereiken. Daarna start opnieuw de missie en net als in het vorige deel zijn er weer genoeg missies om met je team tot een goed einde te brengen.
De speelvelden spelen zich af in stedelijke omgevingen en goed nieuws voor de Nederlandse spelers onder ons. Er is ook een level in Amsterdam. De actie zou iets toegankelijker zijn gemaakt omdat er nogal veel kritiek was op de moeilijkheidsgraad van het spel. Persoonlijk heb ik liever iets meer uitdaging maar een heleboel spelers willen een game die niet al te moeilijk is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je gewoon door de levels heen kan schieten. Natuurlijk is het nog steeds verstandig om rustig aan te spelen en zorgt voor goede dekking. Want de terroristen schieten raak en beschikken over een sterke intelligentie. De intelligentie zou aangepast worden en nu vinden wij die in deel drie toch al vrij goed.
Zo is de basis van het spel toch vrijwel behouden maar zou het allemaal nog realistischer zijn. De wapens functioneren realistischer en het is allemaal beter uitgewerkt. Ook zorgen ook de vele geluiden voor meer realisme en sfeer. En door realistische 'physics' sterft de vijand op een realistische manier. En deze keer zou ook de plaats waar je schiet op het lichaam belangrijker zijn. Zo heeft elk lichaamsdeel een andere uitwerking. De impact van een kogel in je arm is dus anders dan een kogel door je been bijvoorbeeld.
Rainbow Six 4 zal uitkomen op PC, Xbox en PlayStation 2 en naar het voorbeeld van Ghost Recon 2 is er opnieuw sprake van twee verschillende ontwikkelaars en dus zouden de twee versies aardig van elkaar kunnen verschillen. Zo is er voor de PS2 een volledig nieuwe techniek ontwikkeld. Al vond ik persoonlijk dat de beeldkwaliteit op de PS2 van deel drie toch aardig waren voor de verouderde console op grafisch gebied. Het zag er natuurlijk niet zo mooi uit als de Xbox versie maar dat is natuurlijk te begrijpen. Dat zal ook met dit vierde deel niet het geval zijn.
En het meest populaire uit de vorige game zit natuurlijk ook in Rainbow Six 4, de online mogelijkheden. Vergelijkbaar met de vorige delen en voor de fans, en dat zijn er heel wat, is er dus weer heel wat om van te smullen. Zo zou de PS2 een extra onlinemode bevatten maar verder zouden de verschillen heel miniem zijn.
Al bij al zijn wij heel tevreden dat er een vervolg komt op één van de betere spellen van vorig jaar. Er is nog vrij weinig informatie over deze titel maar het lijkt erop dat Rainbow Six 4 toch de goede weg uitgaat. Betere intelligentie van je tegenstanders, nog meer realisme en als ze de belofte kunnen waarmaken zou de intense actie nog beter uitgewerkt zijn. Ik blijf voorzichtig met mijn conslusie want het is natuurlijk de vraag of we dit allemaal al niet een keertje hebben gezien in het vorige deel en dat deze game minder goed zou scoren door te weinig vernieuwing. Nog even wachten dus tot de lente en dan krijgen we een antwoord op deze vraag.