Hoe kun je een game maken die beter, mooier, sneller en lekkerder speelt dan Unreal Tournament 2004? Nou, door van de grond af aan helemaal opnieuw te beginnen! De mannen Raleigh moeten een game maken dat hun vorige meesterwerken overtreft. Epic speelde het spelletje slim. Ze gingen niet verder bouwen op hun vorige games maar begonnen gewoon helemaal overnieuw. Deze keer gingen ze niet een game voor meerdere platformen maken (xbox, pc) maar een game exclusief voor de xbox. Dit lost ook meteen een aantal PC-port problemen op en andere problemen die ze vaak tegenkomen met porten. Unreal Championship 2: The Liandri Conflict is zeker weten een nieuw en vers concept, maar blijft het dat ook naar uren en uren online en offline gamen? Ik heb de game eens even flink onderhanden genomen op mijn gepimte xbox en wat ik zag is oogverblindend!
Gameplay
Omdat Unreal Championship 2 van de grond af aan is opgebouwd voor de xbox (doormiddel van de Unreal 2.5 Engine die ook speciaal voor de xbox is gemaakt) zijn er opties aan toegevoegd die zelfs voor de hardcore First Person Shooter gamers nog steeds onbekend zijn en over zullen komen als echt ‘’nieuw’’. De allergrootste vernieuwing in deze game is dat je met een druk op de knop kunt wisselen van Third Person mode naar First Person Mode. Ja, de PC versie had ook een Third Person mode optie, maar Unreal Championship 2 is helemaal gebouwd om met beide perspectieven te kunnen spelen. De Third Person mode is er niet gewoon ingepleurd om het wat interessanter te maken. De Third Person mode is er ingezet om de mêlee gevechten mooier, beter en interessanter te laten verlopen. Had je geen Third Person mode dan zag je alleen maar 2 vuisten naar je toe vliegen of opeens een dikke laars tegen je kanus aan zitten. Iedere personage heeft één slot vrij voor een uniek mêlee wapen waarmee je het tegen de enorme wapens kunt opnemen die Unreal Championship 2 The Liandri Conflict bezit zolang je adrenaline pillen verzameld die zijn verspreid door het level (map). De hoeveelheid adrenaline die je bezit geeft je de optie om bijvoorbeeld inkomend geweervuur (in dit geval raketten, laser stralen enz) kunt afweren en andere offensieve bewegingen kunt maken.
De First Person mode is ook erg interessant omdat je dan wel geen salto’s of iets dergelijks kan maken maar wel enorm hoge sprongen kunt maken en andere capriolen. Ook de wapens die je hiermee kunt bedienen zijn erg mooi weergeven en zijn een feest voor het oog! Je voelt ook echt de kracht die in de wapens zit! Knap staaltje werk!
Elke speler heeft 6 speciale adrenaline opties die je kunt uitvoeren als je genoeg adrenaline bezit. De Third Person mode geeft je ook echt het gevoel dat de mappen waarin je speelt veel ruimtelijke en groter zijn dan zijn voorgangers. Want nu kun je ook salto’s, loopings en allemaal andere rare stunten uithalen om je vijanden de kop in te drukken. Ook de zwaartekracht is hier iets minder waardoor je ook enorme sprongen kunt maken van gebouw naar gebouw. Ook levert dit ook al een flink spektakel gewoon er al naar te kijken.
Een ander aspect van Unreal Championship 2 is dat elke personage in de game anders speelt. Dit houd in dat elke personage verschillende specialisaties heeft en andere stunts kan uithalen. Een voorbeeldje, als je Necris Lauren kiest (een heel lenige dame in een kinky outfit) heb je een heel erg flexibele en lenige dame tot je beschikking, maar zij moet wel op andere kunnen vertrouwen omdat ze niet zelf haar leven weer kan opkrikken. De andere reptielachtige Szalor (een groen monster met flinke klauwtjes) heeft een erg goed ‘’regeneration’’ optie waardoor hij zij leven vaak met gemak weer tot de honderd kan brengen, maar hij is alles behalve lenig en kan dus geen acrobatische stunts uithalen zoals Necris en beweegt als een flink stuk beton (kan handig zijn als je weet wat ik bedoel). Als je een waardige vechtersbaas wilt hebben moet je kijken naar hun postuur, hun wapens, en hun adrenaline opties. Als je al de personage bij elkaar zet in een multiplayer map dan krijg je flinke variëteit.
Vele gamers zullen deze game kopen vanwege zijn uitgebreide multiplayer, maar ook de gamers die geen xbox live bezitten zullen aan hun trekken komen in de offline mode. De game bevat een verhaallijn en single player campagne genaamd de Ascension Rites in waar je speelt als Anubis en meedoet aan een zogenaamd ‘’tournament’’ en mini gevechten met bots (letterlijk).
Deze campagne is lang niet de meest uitgebreide ooit gezien in en shooter maar biedt genoeg voldoening voor de zondagse gamer (het verhaal is een beetje zwakjes maar ja, je kunt niet alles hebben). Ze hebben er wel wat Cut-scenes ingezet om het allemaal wat interessanter te maken, en het is ook meteen een goede oefening voor de online multiplayer gevechten. Voor de al wat meer ervaren spelers is er ook nog een offline mode waar je gewoon lekker een potje kunt vechten/knallen met bots. Je kunt gewoon een personage kiezen (aangenomen je ze hebt unlocked) en meteen aan de slag.
Deze bots waartegen je kunt vechten zijn echt niet makkelijk te verslaan als je ze op de moeilijke stand zet en bieden een echte uitdaging. Je moet wel elke ronden winnen wil je ook de volgende ronden kunnen spelen.
Multi madness!
Je hebt erg veel opties in de multiplayer arena, inclusief system link en de optie om een game te hosten zoals Optimatch en Quick Match games. De game type zijn zoals Deathmatch, Team Deathmatch en Capture the Flag en nog een andere bekend als Nali Slaughter.
Overdose is een baldrager mode met een radioactieve stof die je personage bijna onoverwinnelijk maakt. En als laatste hebben we Survival. Survival is een soort
one-on-one evenement waar de winnaar verder mag gaan en de verliezer zielig in een hoekje zelf medelijden kan hebben.
Meer info over de gameplay van de game mag je zelf onderzoeken want anders verklap ik veel te veel.
Mooi!
Wat kan ik anders zeggen over de graphics van Unreal Championship 2 dan schitterend! De paricle effecten zijn gewoon bijna perfect en de achtergrond detail is bijna het beste wat ik ooit op de xbox heb gezien. De normal mapping en lichteffecten zorgen ervoor de de omgeving en de personages er erg mooi en realistisch uitzien. De levels zijn ook erg mooi en goed gemaakt en de hoeveelheid eraan is gewoonweg ongelooflijk! De framerate stottert wel eens maar daar heb je niet erg veel last van onder het spelen. Alle grafische snufjes zoals motion-blur, motion-capture, en de animaties zien er echt super goed uit en is het ook niet echt verwonderlijk dat het af en toe stottert. En hoe de animaties bewegen, de capriolen die ze uit halen het is allemaal gewoon oogverblindend mooi! En de cut-scenes zien er ook echt goed uit!
Het geluid is ook gewoon weg super en bijna net zo goed als de graphics. De achtergrond muziek die draait is klassiek en futuristisch tegelijk en klinkt erg mooi. De stemmen van de personages zijn niet slecht maar zijn af en toe een beetje stuimelig maar dat is niet zo’n probleem.
Samenvatting
Deze game neemt de snelle actie van een First Person shooter met zich mee en de Third Person mode is ook gewoon echt super! De bewegingen zijn erg cool om te zien en de grafische kracht van het spel stimuleert de game-ervaring erg veel! Ook deze game is een echte aanrader! Kijk voor meer informatie op www.unrealtechnology.com