Reviews > Rainbow Six Lockdown [PC]
Rainbow Six:
Auteur : Nick Naethuijs / Date : 08-06-2006 13:48
Bekijk / geef commentaar : (0)
Average members rating : 9.00
Zoals de meeste van jullie wel weten komt er binnenkort (een aantal maanden) een nieuwe Rainbow Six game uit met de naam: Rainbow six Vegas. Deze is voor de xbox 360 en waarschijnlijk ook voor de Playstation 3 die waarschijnlijk dit jaar nog in de schappen ligt. Deze belooft echt super mooi te worden met alle grafische foefjes die hedendaagse techniek te bieden heeft en gameplay om je vingers bij af te likken. Maar we gaan het niet over deze game hebben, nee, we gaan het hebben over Rainbow Six Lockdown voor de PC. Deze nieuwe Rainbow Six game is niet van zijn pad afgeweken en is tactisch te werk gegaan en blijft een goede shooter, voor zowel PC als console.

Even voorstellen
De Rainbow Six reeks bestaat al best lang. Zo heb je (niet schrikken, ik schrijf het voluit) Tom Clancys Rainbow Six, Tom Clancys Rainbow Six 3 Ravenshield, Tom Clancys Rainbow Six 3 Black Arrow en nu Lockdown en nog een aantal andere. De meeste zijn voor de consoles gemaakt.

Het draait allemaal om tactisch te werk gaan en zo min mogelijk rommel achter te laten en je missies netjes uit te voeren zonder gewonden of misschien zelfs doden. Je kunt je elite team die bestaat uit 3 man plus jijzelf, allemaal orders geven. Zo kun je ze een deur laten kapot beuken met een enorme hamer, of je kunt ze ‘’Suppresive’’ fire laten geven, een kamer bestoken, granaatjes laten gooien, flashbangs en noem het maar op. Dit moet allemaal tactisch gebeuren, doe je dit niet dan leg je al snel het loodje. Het is een deze games de bedoeling dat je terroristen uit de weg ruimt of bijvoorbeeld gijzelaars moet redden van een zeker dood. Allemaal een beetje standaard, maar het blijft erg leuk om te doen.

Jij speelt Ding Chavez, de leider van de 3 teamleden die jij krijgt meegestuurd op je missie. Je kunt geen andere leden van je team als personage besturen maar dat is ook niet echt nodig omdat niemand een andere specialiteit heeft dan Ding Chavez. Misschien vinden sommigen dit jammer maar in princiepe is het niks om je zorgen over te maken omdat het geen afbreuk doet aan de game ervaring.

Mooi, maar ook niet echt mooi
Als allereerste ga ik het hebben over de graphics van Rainbow Six Lockdown.
Het eerste wat je aan de game opvalt is dat alles erg strak is vormgegeven. Alles is scherp en ziet er netjes strak uit. De wapen modellen zijn van de hoogste kwaliteit en ogen ook uiterst realistisch. De wapens zijn tot in de kleinste detail nagemaakt van echte wapens en klinken ook zo. De lichteffecten in de game zijn ook niet mis en zorgen voor een best realistisch uitziende omgeving. Dit licht zorgt er vooral voor dat de wapens er nog mooier uitzien en de personages net dat beetje meer geeft.

Nu even een aantal nadelen. Ten eerste heb je een flinke patser van een PC nodig wil je deze game vloeiend laten en ten tweede zien de omgevingen er bedroeving kaal uit. Ook al staan er prullenbakken, liggen er blikjes op de grond en staan er dingen in de fik, het zier er allemaal een beetje kaal uit. En dat is jammer, want de game oogt wel erg mooi. Ten tweede heb je de lelijk uitziende vijanden die zo saai zijn als een hoopje stront. Ze zijn niet netjes gedetailleerd en glimmen soms als een bronzen beeld. Beetje raar vind ik zo, want soms je de vijanden gewoon net zo erg glimmen als je wapens. Dit klopt niet en hadden ze wel kunnen verbeteren als het aan mij had gelegen. Ook zijn de animaties niet altijd even netjes. Soms lopen ze erg tuimeling en staan ze een beetje als een vent die net een stok in zijn reet heeft gekregen. Ook staan je teammaten wel eens een beetje tegen de muur aan te lopen of schieten ze als een gek vooruit omdat iets hun pad blokkeerde. Ook zie je ze af en toe enorm snel bewegen. Hebben ze bijvoorbeeld even rust dan laten ze de wapens even zakken, maar dan komt er opeens een vuile terrorist binnen en schieten ze als een razende weer in actie. Een raar, maar soms wel grappig gezicht.

Geluid
Het geluid is erg goed maar een beetje flets. Bijna alle geweren klinken een beetje schor terwijl sommige juist een lage toon hebben wanneer er mee wordt gevuurd. De geluiden uit de omgeving zijn goed maar hadden iets meer gemogen met wat meer variëteit. De voetstappen klinken realistisch en de kogel inslagen zijn ook niet om te klagen. De muziek is goed samengesteld en past goed bij het thema, alleen kan het deuntje soms in je kop gaan zitten en krijg je het er niet meer uit. De stemmen klinken goed maar niet erg overtuigend en een beetje nep. Het is erg overdreven gesproken en je hoort vaak dezelfde zinnen. Dit kan af en toe irritant zijn als jet hetzelfde over en over hoort.

gameplay
qua gameplay is er niet veel mis met deze game, alleen is het allemaal een beetje standaard. Je moet eigenlijk precies hetzelfde doen als in de vorige delen, maar nu heb je zelfs minder opties! Dit is erg jammer omdat als er weer een sequel komt denk je dat je meer krijgt, dat is bij deze game ook zo, maar er zijn ook wat dingen weggelaten. Je kutn hier ook niet zelf je teamleden kiezen, die krijg je automatisch aangewezen wanneer je de missie start. Ook kon je in de vorige delen van te voren plannen waar je je teammaten naartoe stuurt en welke deur ze moeten openen ter voorbeeld. Dit kan nu allemaal niet meer en heb je alleen de optie om de briefing te bekijken die overigens vaak erg saai is, en je uitrusting van je team te selecteren. Dit is overigens wel een plus puntje. Je kunt nu elke persoon van je team de wapens en gadgets meegeven die jij wilt dat ze gebruiken. Wil je ze een G36 met een vizier geven dan kun je dat zo doen. Wil je dat ze een hamer meenemen? geen probleem. Ook de granaten en de kleur van hun pak kun je bepalen. Zo heb je grijze pakken, zwarte pakken en woestijn kleurige pakken.

Je kunt merken dat dit een typische PC shooter is. Het mikken moet erg precies gebeuren omdat je vaak vijanden van een grote afstand moet afknallen, en dat kun je niet beter doen als met de muis. Wat ik wel een minpuntje vind is dat alles zo stroef gaat. Als je schiet trilt je hele beeld mee en daar stoor ik me flink aan. Als een razende trilt je beeld en je geweer heen en weer resulterende in erg drukke plaatjes sommige tijden. Overigens heb je wel meer dan 40 geweren en pistolen ter beschikking die je allemaal met of een geluidsdemper, of een vizier, of een groter magazijn kan uitrusten. Zelfs veel van de optionele wapens hebben extras erbij geleverd. Granaten gooien doe je niet door ze te selecteren met het muiswieltje maar door op de 3 te drukken. En dan heb je ze alleen nog maar geselecteerd! Wil je ze ook gooien dan moet je de shift toets inhouden. Des te langer je de shift toets inhoud des te verder je je granaat gooit. Doe je dit net te lang en je wil niet dat je granaat niet verder wordt gegooid heb je pech want je kunt niet weer minder kracht zetten om hem weg te gooien.

Nu even over de missies van de game. Hier zit in principe niks nieuws onder de zon en hebben we het allemaal al een keertje meegemaakt. Soms moet je terroristen een kopje kleiner maken en soms moet je iemand redden of gijzelaars naar een bepaalde extractie punt brengen. Als allereerste moet je je uitrusting kiezen. Van jezelf en die van je teammaten zoals ik al heb vermeld. Je begint allemaal samen op een bepaalt punt in het level om vervolgens van punt A naar punt B te bewegen. Het is een best linaire game en je hebt geen kilometers om je te verplaatsen. Het is bijna allemaal binnen en op krappe plaatsen waar er net genoeg ruimte is om je kont te keren. Je hebt wel de mogelijkheid om je vijand te verassen door bijvoorbeeld een andere deur te nemen of een ander gangetje, maar echte vrijheid heb je niet en het is allemaal een beetje vooruit lopen en maar schieten.

Artifical Intelligence
De actie kan soms erg intens zijn maar is meestal een beetje flauwtjes door de AI van je vijand. Deze laat het vaak afweten en ziet je soms niet eens staan! Soms schieten ze je in een keer dood en soms kun je wel een halfuur naast ze gaan staan en ze hebben nog niets in de gaten. Ook schieten ze heel erg vaak mis en weinig en zullen ze vaak domme dingen doen zoals recht voor je gaan staan of in het open. Je ziet ze dan ook niet samenwerken en maar net doen waar ze zin in hebben. Ze roepen ook niet zoek dekking of ga daar heen of doe dit of dat, nee, het zijn een soort wandelende dummy’s met de hersenen van een worm. Erg jammer want als de AI in dit soort game erg goed is dan kan dat de hele ervaring een stuk opkrikken en is het spel de meeste tijd er intens, maar dat zit er jammer genoeg niet in.

Conclusie
De nieuwe Rainbow Six is zeker geen slechte game maar er zitten een aantal foutjes in die er net voor zorgen dat de game wat minder leuk word. Al is de gameplay een succes formule, vind ik het allemeel te standaard. Het lijkt te veel op de vorige series alleen nu zelfs met wat minder opties. Begrijp me niet verkeerd, het is een goede game, maar hij had een stuk beter kunnen zijn als ze er meer aandacht aan hadden besteedt!

Graphics: 79%
Geluid: 76%
Gameplay: 71%
Speelduur: 80%
Replay: 81%

394/500
Nu online : 0 Members(s), 19 gast(en) :

Stealth rapport van Game