Vele met een xbox in hun bezit vroegen zichzelf af of de xbox ook een echte race simulator game kreeg die zich kon meten met Sony’s legendarische Grand Turismo 4. Vele gamers dachten van niet, maar ze hadden het allemaal, helemaal, compleet, grandioos, mis! Er kwam tóch een echt goede race simulator voor de xbox uit. Misschien niet eentje met meer dan 700 wagens, of een hele karrenvracht aan banen, maar zeker een game die gezien mag worden en dat is: Forza Motorsport van Microsoft! Dit vind ik persoonlijk de allerbeste race game voor de xbox en naar mijn mening, ook beter dan Grand Turismo 4!
En misschien zal ik dit niet mogen zeggen, maar ik vind het de allerbeste racegame ooit gemaakt! En als dat niet de moeite waard is om deze review even door te lezen dan weet ik het ook niet meer.
Lang wachten, te lang
Microsoft was op het begin verrassend stil over deze game. Ze hielden alles een beetje op de achtergrond en liet er eigenlijk niks over de game los. De game werd gehyped, iedereen begon over deze game te speculeren. Wat zou de game worden? Wordt ie mooi? Wordt ie wel realistisch? Zullen de graphics wel up to date zijn? Zit de gameplay wel lekker in elkaar? Allemaal vragen die gamers zoals ik zich de hele dag afvroegen maar er niks wijzer van werden. We stroopten het hele internet af om er plaatjes van te vinden maar noppes, hier en daar een klein plaatje maar dat was het. Ook trailers of gameplay filmpjes waren er niet… Maar waarom? Waarom hield Microsoft zich zo stil over deze game? Wilden ze ons niet gek maken met sappige plaatjes en nieuws dat je versteld zou laten staan? Jawel, maar al dit wouden ze in een keer weggeven! En oh, wat een schock toen Microsoft deze game lost liet en verspreide over de hele wereld. Iedereen werd meteen besmet met het Forza virus. Maar vonden we dat eigenlijk wel erg? Neh, we loved it!
Moeilijk!
Als je de game opstart moet je als eerst een account aanmaken eer je kunt beginnen. Heb je dit gedaan dan kun je kiezen uit arcade, career en Live! Ik begon natuurlijk meteen met career omdat dat meestal (op het xbox live gedeelte na dan) het leukste van de hele game is. Ik mocht meteen een waardeloze productie wagen uitkiezen die ik kon betalen van het geld dat ik had (22.000 credits) en die net met pijn en moeite de 200 kilometer per uur haalde. Nog niks bijzonders dus. Toen ik dit heb gedaan begon ik vol goede moed met de allereerste race. En het was moeilijk!
De moeilijkheids graad in Forza Motorsport ligt erg hoog door het uiterste realisme. Rem je iets te laat, dan knal je met volle snelheid tegen de muur of wat dan ook wat er in de weg staat. Stuur je iets te laat in, dan zit je meteen met 2 wielen in het gras. Je moet ook zorgen dat je de bochten netjes neemt want anders kom je in het gras terecht en begint je wagen als een gek te spinnen en ben je zo je eerste (aannemelijk dat je dat bent) kwijt. Ook moet je niet altijd te ruw met de curves doen. Want rijd je hier te hard overheen dan kan je wagen gelanceerd worden en dan lig je weer in het grind te baggeren en te ploeteren om eruit te komen. En ben je er dan eenmaal uit dan lig je hopeloos achter en heb je nog maar weinig kans om weer een paar plekjes te kunnen winnen en zo weer wat credits te verdienen. Je hoort het dus, Je moet er echt moeite voor doen om je wagen op de weg te houden, en dat zelfs met alle hulpmiddelen aan! Deze hulpmiddelen variëren van ABS tot Traction Control. Deze kun je allemaal aan en uit zetten voor een nog groter realisme. Ook kun je kiezen om Fuel/Tyre wear aan uit te zetten of Stability control aan of uit te zetten. Ook de AI kan moeilijker en makkelijker gezet worden en ga zo maar daar. En lukt het je om de game uit te spelen (wat overigens héél erg lang duurt) dan kun je de game alsnog op een andere moeilijkheids graad zetten. Maar dit heb ik alleen geprobeerd omdat ik alles over de game moet weten voor de review, maar gewoon even voor de lol racen met alle hulpmiddelen uit dat vind ik niks aan (alleen maar omdat ik dan niet door de bochten heen kom en meer in het grind sta dan op de weg zelf). Want heb je bijvoorbeeld ABS uit staan dan denk er maar niet aan om de trekker van je controller helemaal in te knijpen want dan blokkeren de remmen en schiet je gewoon door in plaats van netjes de bocht te nemen. Want je kan dan sturen wat je wilt, het helpt toch voor geen ene meter! Wel heb ik een klein minpuntje aan dit realisme. Een stom voorbeeld. Je rijd 10 kilometer per uur op een recht stuk asfalt. Je stuurt maar een minuscuul klein beetje maar je banden slippen als een gek! Of ze slippen niet echt, ze maken alleen dat irritant piepgeluid. Dat is wel een beetje onrealistisch maar dit kun je verhelpen door bij audio het geluid van de banden uit of zachter te zette.
Een ander hulpmiddel dat ik ontzettend waardeer is de Suggested Line. Als je deze aan hebt staan dan komt er op de baan een gele lijn te staan die aangeeft wanneer je moet insturen en remmen. Dis is verschrikkelijk handig omdat dit de moeilijkheids graad een stuk makkelijker maakt, maar nog steeds niet té makkelijk dat je alle races zonder enige problemen haalt. Maar kijk wel uit! Deze lijn staar al meteen aan ook al heb je nog niks aan de options veranderd! Want als je deze lijn dan een keertje uitzet dan merk je eigenlijk meteen dat je niet meer zonder kunt omdat dit een van de beste hulpmiddelen in het hele spel is. Deze lijn zorgt er ook voor dat je race er wat professioneler uitziet dan als je maar over de baan heen zwabbert en net het stukje weg neemt dat jouw het beste lijkt. Ook wen je eenmaal aan de auto en zul je zien dat het steeds beter en beter gaat. Je leert de auto echt te kennen, je weet wat de wagen kan en wat hij niet kan. je weet dat je met de wagen in sommige bochten moet remmen en in andere juist met volle snelheid doorheen kan gaan. En win je dan een race, dan heb je weer wat geld om je wagen op te voeren.
Erg goed dus systeem van Forza Motorsport.
Geld en tunen
Het credits systeem in Forza zit echt kei goed in elkaar. In de eerste aantal races aan het begin van het spel ontvang je maar een klein bedragje van 3000 credits. Dit is net genoeg om een bumpertje, velgjes en misschien een nieuw uitlaatsysteem van te kopen maar meer ook echt niet. Je zult dan ook veel races moeten winnen om credits te kunnen verdienen. Dit gaat sneller als je de game op z’n moeilijkst zet en alle hulpmiddel uit hebt staan. Hiervoor krijg je namelijk een extra bonus. Heb je bijvoorbeeld de ABS uit, dan krijg je 20% meer dan als je dat hebt aanstaan. En dat werkt voor alles zo in Forza. Des te moeilijker je hetzelf maakt, des te meer credits je verdient. Maar hier zit het hem juist! Heb je nog geen snelle wagen dan kun je natuurlijk ook geen race winnen. Maar hoe kom je dan aan genoeg geld? Nou, om gewoon een aantal keer de races te rijden die je wel kunt winnen en zo even wat credits bij elkaar scharrelt zodat je er weer wat nieuws voor je wagen mee kunt kopen. Heb je eenmaal genoeg geld dan kun je je wagen gaan opvoeren. Zo kun je er nieuwe uitlaat systemen onder zetten, een turbo, nieuwe banden, spoilers, bumpers, sideskirts, een nieuwe motor (ja, een compleet nieuwe motor voor in je auto), dempers, nieuwe remmen andere differentiëlen en noem het maar op het is niet gek genoeg. En het is niet zomaar een uitlaat systeempje of een nieuwe motor, nee, vaak heb je er ook nog eens 4 varianten van elk met zijn eigen beschrijving en hoe je wagen er beter van wordt. Zet je er bijvoorbeeld een nieuwe motor in dan zul je zien dat bijna alle specificaties van je wagen omhoog gaan. Zet je er een nieuw uitlaatsysteem onder dan zul je zien dat de PK’s van je wagen meteen een stuk oplopen. Zelfs als je er een nieuwe spoiler opzet heeft dat invloed op het rijgedrag van je wagen. Ook een nieuwe motorkap zorgt ervoor dat je auto weer net dat ietsje lichter wordt en net wat beter aanvoelt in de bochten.
En niet alleen kun je opvoeren, je kunt de look van je wagen ook veranderen! Zo kun je er nieuwe bumpers opzetten, mooiere achterklampen, allerlei soorten stickers, nieuwe velgen en noem het maar op. Het is misschien nog net niet zo uitgebreid als in de Need For Speed Underground series maar het komt er wel verrekte dicht bij in de buurt! En nog even over die stickers, daar kun je er wel honderden van op je wagen plakken! Je hebt allerlei soorten van groot naar klein van dun naar dik en van elk merk. Zo heb je van NOS, xbox stickers, AEM, BBS, Act en noem het maar op. Deze kun je zelf kiezen waar je ze plakt. Ook de grote kun je regelen. Wil je bijvoorbeeld twee kleine stickers van AEM naast je achterlichten? Geen probleem. Wil je een groot logo van de xbox op je motorkap? Zo gepiept! Niks is te gek voor deze game en je hebt echt enorm veel opties.
En dan heeft Forza Motorsport nog iets wat mijn aandacht trok en dat is des te meer je de wagen tuned, des te meer geld krijg je ervoor als je een race rijd! Dan staat er bijvoorbeeld: Car rarity bonus: 421. het wordt meestal niet meer dan 700 credits, maar wel een welkome toevoeging als het gaat om credits verdienen. Want heb je alleen maar een wagen met wat andere velgen eronder, dan krijg je maar 45 credits bonus. Verander je de wagen in een echte getunde bak dan krijg je er zo eventjes 500 credits extra voor. Dit spoort ook aan dus om je wagen te verbeteren en mooier te maken.
Diepgaand
Als je het over diepgaand wilt hebben dan moet je zeker bij Forza zijn, want deze steekt hier met kop en schouders bovenuit! Het allereerste wat je moet doen als je de carrière modus kiest is een werelddeel kiezen. Je kunt Europa, Azië of Noord-Amerika kiezen. Als je Europa kiest dan unlock je sneller Europese wagens zoals Mercedes en Ferrari. Kies je voor het werelddeel Azië dan krijg je sneller wagens uit Azië en zijn ze goedkoper. Kies je Noord-Amerika dan zijn bijvoorbeeld de Mustangs en Corvettes goedkoper en kun je die sneller unlocken. Dus hou je van Amerikaanse wagens dan doe je er goed aan om het werelddeel Noord-Amerika te kiezen omdat je zo dus sneller de wagens krijgt die jij graag wilt hebben. Dus het begint al goed als je het over diepgaand hebt!
Heb je eenmaal al een aantal races gehad en je hebt al wat auto’s toegestuurd gekregen van verschillende sponsors die je gaan sponsoren naarmate je me steeds beter wordt en meer verdient, dan kun je gaan meedoen aan de wat pittigere evenementen. Ook is het best cool dat als je levels omhoog gaat dat je korting krijgt op verschillende onderdelen. Zo krijg je bijvoorbeeld 20% korting op een turbo, of 10% korting op een uitlaatsysteem.
Overigens kun je alleen meedoen aan deze evenementen als je op een bepaald level zit. Deze levels gaan omhoog naarmate je meer credits verdient. In het begin van het spel schiet je omhoog qua levels, maar naarmate je verder komt gaat het langzamer en langzamer en als maar langzamer omdat je steeds meer moet verdienen wil je omhoog komen. Want in het begin kun je meedoen aan bijvoorbeeld races met wagens die de motor in de voorkant hebben zitten. Hier kun je dan ook aan blijven meedoen ook al heb je de wagen zover opgevoerd dat de andere je van hun lang zal ze leven niet kunnen bijhouden. Beetje oneerlijk, maar wel enorm handig als je even om credits verlegen zit. En het is natuurlijk gewoon leuk om de tegenstander even een hele ronden in te halen, vind je niet? Maar al deze lol houd een keertje op naarmate je klimt qua levels. Want op een gegeven moment opent er een evenement waar je alleen met een bepaald klasse auto mag meedoen. Dus niet met een opgevoerde bak die iedereen in het stof laat bijten!
Als je een evenement hebt gewonnen die meestal uit zo’n 3-5 races bestaan dan krijg je een wagen toegestuurd. Dit is meestal geen dikke race auto, maar wel eentje die je lekker kunt tunen en waar je menig tegenstand mee kunt verslaan. Maar pas op! Als je deze auto’s gaat verkopen krijg je er geld voor, dat is logisch, maar deze wagens krijg je niet voor niets! Het kan zijn dat je net dié wagen nodig om aan het volgende evenement mee te mogen doen. En heb je die niet, dan moet je toch weer een wagen aan zien te komen die voldoet aan de eisen voor dat evenement. En ook al heb je dan geld omdat je die ene wagen had verkocht, je hebt toch nog niet genoeg omdat je maar een fractie van de prijs terug krijgt. Dus ook opletten wat je met de wagens doet is van groot belang. Ook kan het soms voorkomen dat als je het spel al bijvoorbeeld 60% hebt uitgespeeld dat je je begin wagen weer moet gebruiken alleen nu op langere en andere banen, en misschien zelfs nog wat moeilijker omdat je dan weer een evenement hebt waar je maar met een bepaalde klasse wagen mag meedoen. Hierdoor krijg je dus ook nooit het gevoel dat je de wagens niet meer nodig hebt.
Maar je hebt niet alleen maar races waar je bijvoorbeeld alleen maar rondjes moet rijden. Je hebt ook Point to Point races waarbij je meestal bovenaan, of onderaan een berg jezelf naar boven moet werken (letterlijk). Dit gaat meestal gepaard met kronkelige ber paadjes en gevaarlijke bochten die naar beneden wijzen waardoor je wel eens kunt gaan vliegen en zo een hélé boel schade kunt oplopen.
Ook heb je de zogenaamde Endurance Races. Deze duren echt verschrikkelijk lang en zijn dus niet mijn favoriet, zo’n 30 minuten. Ook moet je nu pitstops maken in deze races. Doe je dit niet dan gaat je wagen op een gegeven moment pruttelen en komt ie tot een stilstand. De game is dan niet afgelopen, maar dan moet jij gewoon op stop drukken en retry of iets dergelijks. Ook is het met endurance races de bedoeling dat je goed naar je bande keuze kijkt en de afstellingen van je wagen. Want rij je erg agressief en rij je al slippend door de bochten dan heb je binnen een aantal ronden geen banden meer over en dan glibber en glijd je over elk hobbeltje uit. Dus je moet ervoor zorgen dat je de goede keuzes maakt qua instellingen van je wagen. Want het kan de eerste 5 ronden goed gaan, maar daarnaar kan de weg aanvoelen als een ijsbaan. Voor de liefhebbers is dit wel erg leuk vooral als je de echte ervaring wilt opdoen. Ook is het handig als je iets van auto’s afweet want dan kun je de wagen tot in het fijnste detail tunen.
Gameplay
Met vele race games heb jet het probleem dat het allemaal té arcade aanvoelt. Of hij stuurt te scherp, of je kunt er te snel mee door de bochten of er is geen schademodel. Bij Forza, is eigenlijk alles goed op elkaar afgestemd. Het is niet té realistisch gemaakt zodat je de wagen niet eens van zijn plaats afkrijgt (wat toch soms het geval kan zijn als je alle hulpmiddelen uit hebt staan) maar ook niet té arcade dat ook al knal je tegen een muur dat de auto gewoon vrolijk blijft doorrijden. Zo heeft Forza een vrij uitgebreid schademodel mar kun je de wagens niet totaal los rijden dat de bumpers eraf vliegen en de wielen los van de wagen raken. Nee, dit zit er niet in, maar misschien dat dit ooit wel eens gaat gebeuren op de xbox 360, wie weet. Ook kun je niet over de kop slaan in Forza hoe hard je ook rijd of wat je ook doet, het is onmogelijk. Dit is jammer, want als dit wel kon had je even een uurtje meer plezier aan de game kunnen beleven en gaf het een groter gevoel van realisme. Maar wat me nog steeds het meest opviel is het ontbreken van een neutrale versnelling! Als je zelf schakelt merk je dat het best. Al je per ongeluk in een slip terecht komt en je wilt weer snel vertrekken kun je hem het best even toeren laten draaien om hem vervolgens in de een te zetten, maar neen, dat gaat jammer genoeg niet. Wat wel héél erg goed is aan het schademodel van Forza is dat het niet alleen de buitenkant beïnvloed, maar ook wat er in de wagen zit! Rijd je bijvoorbeeld met een rotvaart tegen een muur dan zul je merken dat de motor hapert, de versnellingsbak niet lekker werkt en dat de auto naar links of rechts toetrekt omdat de stuurstang krom is. Dit is uitermate realistisch en zorgt er ook voor dat gamers niet eventjes een muurtje meepikken om tijd te winnen want het enige wat je wint is een slechte wagen en maar héél erg weinig credits.
De AI van de game is van de beste kwaliteit ooit gezien in een race game voor de xbox. Ze zullen zich aanpassen aan jouw stijl en zullen je voorbij gaan wanneer ze de kans krijgen. Rijd je op een lang recht stuk dan gaan ze dicht achter je aan rijden in de zogenaamde ‘’slipstream’’ en halen je in wanneer ze de kans krijgen. Wil je dit voorkomen en je gaat opeens naar de kant toe waar ze je inhalen dan zie je ze opeens remmen en gaan ze weer braaf achter je rijden. Maar pas op! Soms doen ze dit niet omdat ze gewoon dat plekje willen hebben en zijn jullie allebei de klos! Ook rijden ze in de ideale lijn om zo de snelste rondetijden neer te zetten. Je zult ze ook met elkaar zien vechten en vaak naar links en rechts zien zwieberen omdat ze een plekje zoeken om elkaar in te halen. Ook houden ze rekening met elkaar en met jouw. Wil jij ze in halen dan gaan ze je niet (altijd) beuken maar laten ze je je gangetje gaan omdat ze het toch niet kunnen tegenhouden. Maar kunnen ze dit wel dan duiken ze opeens voor je en zul je flink in de remmen moeten gaan want anders is het afgelopen. Je hoort het dus, de AI in Forza is een echt pareltje en mogen ze wat mij part in elke racegame gebruiken (behalve de Burnout serie).
En dan nog één ding die ik even kwijt moet is de drivetar. Dit is een virtuele coureur die jij kan trainen! Zo moet je 5 tests volbrengen in 5 verschillende wagens op 5 verschillende banen. Heb je deze tests voltooid dan heb je een drivetar die precies hetzelfde rijd als jouw! De xbox analyseert alles wat jij doet, je rem punten, waar je precies instuurt, of je veel of weinig gas geeft, of je agressief rijd of juist niet. Dit alles krijg je in procenten terug te zien als je de race hebt voltooid. Heb je bijvoorbeeld maar een 56% voor de bochten in bijvoorbeeld een RWD auto, dan kun je die proberen te verbeteren door een willekeurige RWD auto te kiezen en baan. Vind je dat je drivetar goed genoeg is dan kun je hem voor jouw laten rijden! Dit is vooral handig in endurance races omdat je dan zelf niet hoeft te racen. Je krijgt er wel minder credits voor als je de drivetar inzet omdat je niet zelf rijd. Ook is de drivetar nooit zo goed als jijzelf en heeft hij vaak moeite met inhalen van andere tegenstanders. Maar als je het goed doet, is het net of je jezelf ziet rijden!
Wat ook erg mooi is (en vooral interessant) om te zien zijn de replays van de game. Je ziet echt dat de wagens realistisch reageren en gaan hangen in bochten en met de neus naar voren duiken als er hard word geremd. Ook kun je onder het bekijken van je replay allerlei interessante dingen aanzetten. De game meet namelijk automatisch op hoeveel gewicht er wordt verplaats, de banden temperatuur, hoeveel G krachten en hoeveel druk er op de vering staat. Ook zie je als je oplet de remmen rood gloeien bij hard remmen! Deze kleur verdwijnt naarmate de wagen afkoelt. Dit ziet er erg cool uit en is bovenal erg realistisch. Dit allemaal klopt helemaal en is voor de echte auto fans een ware hemel.
En nog even voordat ik het vergeet te vertellen, Forza Motorsport telt maar liefst meer dan 200 echte wagens! Van Ferraries tot en met Toyota’s, ze zitten er allemaal in! misschien wel niet de 700+ wagens uit Grand Turismo 4, maar zeker een hele hoop waar je een flinke tijd over zult doen wil je ze allemaal in je bezit hebben en je ze allemaal hebben uitgeprobeerd. Het is echt cool om zo veel mooie wagens tot je bezit te hebben die je een voor een allemaal kunt racen (mits je ze hebt unlocked zoals ik al zei). En die 700+ wagens in GT4, who cares als je Forza hebt!
Multiplayer!
Ik heb een groot minpunt als het aankomt om reviews te schrijven, sinds kort ligt mijn xbox live connectie eruit en kan ik dus niet veel zeggen over het live gedeelte van Forza. Wel heb ik even wat onderzoek gedaan zodat ik jullie alsnog kan vertellen wat de live functies van Forza inhouden.
In de Multiplayer modus kun je kiezen uit een aantal modus: Split-Screen, System-Link en xbox Live. xbox live is werkelijk perfect naarmate ik heb gezien en gelezen. Elke ronde, elke race, elke hotlap die je ook maar racet wordt op een online scorebord geplaatst. Er zijn er echt te veel om op te noemen, maar het blijft redelijk overzichtelijk en iedereen, jong en oud moet er wijs uit komen. Ik ga jullie niet allemaal uitleggen wat voor een soort scorebord er allemaal inzitten maar het komt neer op een punt: de beste coureurs staan boven aan, en de wat slechtere onderaan, simpel toch of niet? Ook worden de tijden per klasse, per auto en per baan ingedeeld. Dus wil je de beste worden op bijvoorbeeld één baan, dan kun je dat zo zien door dat te selecteren.
Ook kun je online Car Clubs oprichten, een soort clan alleen dan met Forza waar je wagens kunt uitwisselen, gegevens aan elkaar kunt doorgeven en ervaringen kunt delen met elkaar. Ook kun je zelfs auto’s kopen én verkopen aan mensen op xbox Live! Zo kun je wel even een centje bijverdienen omdat sommige spelers gewoon veel te veel credits over hebben maar nog niet alle wagens hebben unlocked. Als je ze dan mooi hebt getuned en hebt uitgerust met alle onderdelen dan kun je toch een redelijk bedrag van spelers aftroggelen! Ook is het mogelijk om met 8 spelers tegelijk het tegen elkaar op te nemen op de online banen. En geloof me, als je dat hebt gedaan dan ben je al helemaal besmet met het Forza virus!
Graphics en geluid
Grafisch haalt deze game echt het onderste uit de kast! Ook al zitten er wat minpuntjes aan zoals de erg lage framerate van maar 30 FPS, de wat doffe reflecties die een nog lagere FPS hebben en de wat fletse omgevingen. Soms lijkt het wel alsof alles in de verte is samengesmolten wat af en toe een raar gezicht is. Wat me ook opviel is dat als je harden dan 15 kilometer per uur gaat rijden de velgen 2D worden! Dit vind ik erg jammer en ziet er een beetje nep uit in de replays. Ook zijn de reflecties iets te dof en kloppen ze niet altijd. Wel zijn de reflecties totaal in kleur op jouw eigen wagen, én die van de tegenstanders! Ook zie je het wegdek netjes glimmen in het zonlicht en weerkaatst de zon op realistische wijze van je wagen. Ook hebben alle wagens hun eigen schaduw. Draai je bijvoorbeeld naar links dan zie je de schaduw ook meedraaien. Dit ziet er bijzonder mooi uit en ik had ook persoonlijk niet verwacht dat de xbox dit kon. Ook zijn de omgevingen van Tokio en New York er bijzonder mooi uit met de bewegende reclame borden en de mensen die allemaal achter de hekken staan te juichen. Ook de lichtjes en de flitsende dingen hier in Tokio en New York zijn een echt feest voor het oog. Wat ook een leuke toevoeging is dat als je tegen de muur aan knalt de de muur de krassen in de kleur van jouw wagen krijgt! Dus heb je een blauwe wagen en je knalt tegen de muur dan zie je een blauwe streep staan. Echt, verbluffend mooi en gedetailleerd.
Het geluid in Forza is eigenlijk het enige waar ik echt commentaar op kan geven. Het klinkt allemaal een beetje dof en de wagens klinken soms als tractoren met een dikke geluidsdemper erop. En heb je de Porsche Carrera GT wel eens gehoord? Lijkt wel zo’n dikke bromvlieg die je wel eens op je kamer hebt zitten. Een erg laag monotoon geluid dat op en duur zelfs vervelend kan worden. En het werd zelds een keer zó erg dat ik he geluid gewoon uitzette omdat ik er helemaal knetter gek van werd! Begrijp me niet verkeerd, de meeste wagens klinken erg goed, maar sommigen hebben een geluid van lik me vestje en had Microsoft toch wat meer aandacht aan mogen besteden.
Conclusie
Forza Motorsport is misschien wel de beste race game voor op de xbox. Met een gameplay en multiplayer modus om je vingers bij af te likken, tot en met de 200+ wagens die allemaal tot in het kleinste detail zijn nagemaakt, het is gewoon een game die denk ik niet meer kan worden verslagen door een andere race game op de xbox. Hulde aan Microsoft voor dit pareltje!
Graphics: 92%
Geluid: 78%
Gameplay: 100%
Replay: 98%
Speelduur: 98%