Reviews > Age of Empires III
AoE:III
Auteur : Nick Naethuijs / Date : 19-06-2006 11:16
Bekijk / geef commentaar : (3)
Average members rating : 9.25
Het begon allemaal met die éne schitterende game wardoor ik helemaal verslaafd raakte aan Real Time Strategy games. Met zijn vele rasse, tijdperken en eenheden die je tot je beschikking kreeg was (en nog steeds) is dit een game die voor vele de beste RTS ooit is. Ja, ik denk al dat jullie weten waar ik het over heb. Age of Empires was gewoon een ware droom RTS fans. Zó mooi, zó goed en zó uitgebreid dat we geen andere games meer nodig hadden. En al hadden we deze game uitgespeeld, treuren hoefden we toch niet omdat er al lang weer een opvolger was. En ook deze kreeg weer uitbreidingen die elke RTS fan weer uren voor zijn monitor zou laten zweten. En dit kan ik bevestigen dat dit één van de beste RTS games ooit is omdat alle Age games bij elkaar meer dan 15 miljoen keer heeft verkocht! Reken maar eens de winst van uit die ze hebben ontvangen van deze keer. Ik krijg het er al heelmaal warm van als ik eraan denk. Maar goed, deze review gaat over de opvolger van Age of Empires 2, namelijk Age of Empires 3! Verrassend hé? Eigenlijk wel omdat we in deze game niet beginnen in het ouderwetse stenen tijdperk, maar rond het jaar 1500 tot en met 1850. Nu vechten we dus niet meer met ouderwetse zwaardjes en speren maar meestal met geweren die je telkens vol met buskruit moet laden, een keer schieten en dan weer 10 minuten laden, en flinke kanonnen die in een keer een stuk of 5 soldaatjes kunnen wegknallen. Een heel andere setting als in de vorige Age of Empires games. Lees snel de review over deze (letterlijk) schitterende game!

Typisch Age of Empires
Als eerste zal ik de gamers die niks van Age of Empires afweten een korte briefing geven waarover deze game gaat. In Age of Empires is het voornamelijk de bedoeling een basis te bouwen, een flink leger op de been te zetten en de vijand verslaan doormiddel van overmacht. Dit doe je door eerst met maar een paar man en arbeiders een basis op te bouwen. Als eerste laat je ze bomen omzagen, steen hakken, goud delven enzovoorts. Zijn ze hiermee klaar dan kun je bijvoorbeeld barakken en stallen neerzetten om cavalerie en infanterie te trainen. Ook moet je huizen neerzetten om een grotere populatie te kunnen krijgen. Het is natuurlijk ook de bedoeling je basis goed te verdedigen omdat de vijand regelmatig met een aantal manschappen komt aanzetten om je basis weer even te vernietigen. Dit doe je doormiddel van wachttorens rondom je basis neer te zetten. Ook deze kun je upgraden en zo beter beschermd maken tegen aanvallen. En hiermee is nog niet alles gezegd. Je kunt wel honderden eenheden trainen maar daar heb je niet veel aan. Het is ook de bedoeling om ze te upgraden. Zo kun je musketiers bijvoorbeeld upgraden naar Red Coats. Deze zijn al een stuk sterker en effectiever tegen meerdere soorten van vijanden. Upgrade je alle eenheden en heb je flink wat manschappen dan heb je een vrij krachtig leger dat moeilijk is te verslaan. Ook heb je nu de mogelijkheid om de gebouwen te upgraden door een age vooruit te gaan. Dit doe je door op je towncenter te klikken en dan op de ‘’age’’ knop te drukken. Doe je dit dan worden alle gebouwen een stuk sterker en veerkrachtiger tegen aanvallen. Ook krijg je dan beter en sterkere eenheden tot je beschikking en moderner wapen arsenaal. Wel kost dit een enorme smak aan resources dus moet je goed opletten wat, en welke eenheden je upgrade. Ook is het nu mogelijk om enorme kannonnen en ‘’siege’’ wapens te maken die met gemak een gebouw kunnen vernietigen. Het zijn vooral dure en langzame wapens maar kunnen je een overwinning leveren als je ze goed verdedigd in de strijd. Hiermee ga je dus naar de basis van de vijand en vernietig je alles wat er staat en moord je iedereen uit. Zo simpel is het dus, maar een formule die altijd goed blijft en weer voor veel game plezier zal gaan zorgen.

Home Town
In Age of Empires 3 is eigenlijk maar weinig veranderd op het gebied van gameplay. Natuurlijk zijn er meer eenheden bij gekomen, meerdere rassen, betere graphics, een andere tijdsetting en wat andere kleine nieuwigheden. Nu is er hiervan maar eentje die we nog niet kennen en dat is de Home Town. Dit is je stad van het ras dat je hebt gekozen waarvandaan je goederen kunt halen. Deze steden zijn: Parijs, Londen, Berlijn, Amsterdam, Istanbul, Lissabon, Sevilla en St. Petersburg. Al deze steden zijn verschillend en hebben zo hun voor en nadelen. Kijk maar eens naar Amsterdam, je ziet meteen de grachten en de ouderwetse gebouwen (logisch omdat dit ook in het verleden is).
Deze goederen die je kunt bestellen kun je krijgen als je genoeg ervaring hebt opgedaan door te vechten, veel te bouwen, veel te upgraden enzovoorts. Heb je eenmaal genoeg ervaring dan kun je bijvoorbeeld 500 eten uit je stad halen of misschien wel 10 soldaten. Dit is vooral erg handig als je in nood zit. Je hebt even geen ‘’resources’’ meer en dus haal je wat goederen uit je stad. Maar opgepast! Er gaat meestal een flinke tijd overheen eer je de goederen of andere dingen die je hebt besteld in je stad aankomen. Goed nadenken hiermee is dus ook aanbevolen. Ook is het mogelijk om een fort uit je stad te halen. Ja, een echt levensgroot fort. Deze wordt natuurlijk niet kant en klaar bij je op de stoep geleverd door de Gamma, maar als een wagen en paard die het gebouw dan opbouwt. Een leuk en origineel idee dus. Als de game is afgelopen mag je zelfs ook nog nieuwe ‘’shipments’’ uitkiezen die je in het volgende level (map, game) kunt gebruiken.
Het voegt wel niet al te veel vernieuwing toe de Home Town maar is wel erg leuk en vooral handig.

Het nieuwe tijdperk
Dit vind ik nog wel het meest interessante van de hele game. Deze keer hoef je niet met zwaarden en pijl en boog te vechten maar met heuse musketten en kanonnen! Dit geeft de game ook meteen een heel ander soort thema. Ook kunnen we nu gebruik maken van treinen en andere mechanische monsters. Je hebt misschien wel geen tanks of panster wagens tot je beschikking maar wel mortieren, kanonnen en geweren. En omdat het van 1500 tot en met het jaar 1815 afspeelt zijn ook de gebeurtenissen anders dan dat als je een RTS game maakt die zich in de middeleeuwen afspeelt. Want je kunt bijvoorbeeld niet in een RTS game waar ze nog met pijl en boog rondlopen een hele campagne maken over een trein bedrijf wat in Age of Empires III wel het geval is. Ook heb je nu natuurlijk de optie om van een grote afstand aan te vallen omdat je nu kanonnen en geweren hebt. En met zwaarden en speren zoals RTS games in de middeleeuwen is hier niet meer het geval. Natuurlijk zijn dit soort eenheden er wel, alleen met een veel kleinere rol.

Verhaal
In Age of Empires III zit een grote campagne verdeeld in 3 stukken die allemaal over de familie Black gaan. Als eerste speel je de campagne met meneer Morgan Black, een ridder van St.John. Deze probeert te voorkomen dat de Spaanse (vijand) een schitterend monument vernietigen met magische krachten. Daarnaar speel je de kleinzoon van Morgan genaamd John die samen met zijn Indiaanse vriendjes zijn verwikkeld in de 7 jarige oorlog. En als laatste speel je als Amelia, de kleindochter van Morgan als baas van een spoorweg maatschappij die richting het westen verhuist.
Het verhaal er rond omheen is een beetje lastig te snappen maar naarmate je vordert wordt alles stuk voor stuk uitgelegd en is het allemaal duidelijk als je de game hebt uitgespeeld. Dit motiveert je ook om verder te gaan omdat je wil weten hoe het verhaal verder gaat en hoe het allemaal afloopt.

Alles wat de game zo goed maakt
Age of Empires 3 is niet zomaar een RTS waarbij je alleen eenheden moet rekruteren, basis moet opzetten en dan maar naar de vijand marcheren en hopen dat ze niet allemaal een voor een worden afgeslacht. Er komt hier iets meer bij kijken. Ik heb het nu even niet ode de economische aspecten van de game maar de maps en de omgevingen. Zoals je weet kun je grondstoffen krijgen als je arbeiders aan het werk zet door bomen te kappen, goed te delven, steen hakken enzovoorts. Ook kun je resources krijgen door gewoon goed op te letten. Want ben je bezig in bijvoorbeeld een skirmisch map dan liggen er over de hele map schatten en andere waardevolle dingen verspreid. Zo hier en daar vind je een schat die wordt bewaakt door een aantal hongerige wolven die wel meer dan 300 coin waard is of vind je stinkdieren wiens pels 50 coin waard is. Ook kun je soms een indiaan vinden die vast zit in een boom omdat er wolven bij hem zijn die hem maar al te graag als toetje willen hebben. Deze kun je dan bevrijden door de boze wolven te doden en heb je er een krachtige strijder bij zonder dat je er veel voor hoeft te doen.

Ook heb je nu in elke (skirmisch) map een handel route. Deze lopen willekeurig door het landschap en kunnen worden veroverd door jouw of de vijand. Deze handelroutes geven je de mogelijkheid om telkens goederen te bestellen. Op het begin gaat dit niet echt snel omdat het dan met paard en wagen is. Maar als je een beetje verder kijkt dan je neus lang is kun je de handel route upgraden. De laatste upgrade is een spoorweg waardoor je de goederen veel sneller ontvangt dan voorheen. Dit zijn allemaal extraatjes die de game net dat beetje leuker en interessanter maken dan andere RTS games.

Ook de verschillende eenheden en rassen, of beter gezegd landen zijn een echt feest om mee te spelen. Zo heeft Ensemble ook de Nederlands gamers tevreden gesteld door ook de Nederlanders speelbaar te maken! Ja, je kunt nu met Nederlandse kolonisten spelen. De Nederlanders zijn vooral het sterkst als het gaat om economie. Ook al is de infanterie en zijn alle andere eenheden duur, is Nederland toch redelijk sterk. Zo kan Nederland als enige land in het spel banken maken en zo automatisch coin genereren. Dit levert een groot economisch voordeel op. En als je veel banken bouwt, veel coin hebt kun je dat inruilen voor hout en voedsel zodat je alle eenheden die je maar hebt kunt aanschaffen. De andere landen waarmee je kunt spelen zijn: Spanje, Groot-Brittannië, Frankrijk, Portugal, Duitsland, Rusland, en het Ottomaanse rijk. Ook kun je in sommige levels aandikken met de indianen. En het mooiste van alles is nog wel dat ze allemaal hun echte taal spreken! Zo spreken de Nederlanders wel Nederlands, alleen een beetje, ehm overdreven.

Graphics
Als er iets goed is aan Age of Empires III dan zijn het wel de schitterende graphics. Een nieuw tijdperk is aangebroken in RTS gaming. Niet qua gameplay, niet qua vernieuwingen, maar qua graphics! Deze RTS game ziet er uit als een shooter van 2003. zo knap zijn de eenheden en alle andere figuren weergegeven. Van de schitterende omgevingen tot en met het mooie, golvende water, het zier allemaal gewoonweg verbluffend knap uit. Dit mede door de Havok Engine die voor al dit moois zorgt. Ja, je hoort het goed, de beroemde Havok Engine die ook voor de plaatje van Half Life 2 heeft gezorgd. Zoals de meeste wel jullie weten is deze Engine bekend geworden door zijn ultra realistische physics. Deze zorgen ervoor dat elk object in de game reageert zoals ze in het echt ook zouden doen. Schiet je dus tegen een ton aan, dat valt hij om. Gooi je de ton in het water dan blijft hij dobberen. Dit si nu ook het geval in Age of Empires III. Ik geef even een voorbeeld. Schiet je met een kanon op een town center van de vijand dan zul je zien dat het gebouw niet op een of andere wijze in de fik schiet of opeens naar 20 schoten uit elkaar valt, nee, het hele gebouw gaat rustig aan kapot. Schiet je dus met het kanon tegen de toren van het gebouw dan vliegt er ook echt een stuk van de toren af en zul je de kanonskogel er aan de andere kant van het gebouw weer uitkomen en op de grond vallen en nog even rustig in het gras na rolt. Het ziet er gewoon schitterend uit.
Ook de bepantsering van de eenheden glimt en schitterend in de zon. Het zogenaamde bloom effect zorgt ervoor dat gebouwen, eenheden en de omgeving op realistische wijze oplichten. Kijk maar eens naar een wit gebouw als de zon schijnt. Het doet haast pijn in je ogen maar ziet er schitterend uit, dit effect zit ook in de game en met overtuigend effect. En als je het gaat hebben over het detail in de game dan kunnen we zo nog wel even doorgaan. Alles van de bomen tot en met de grassprietjes ziet er gewoon fenomenaal mooi uit. de omgevingen die echt lijken te leven krijgen van mij de meeste aandacht. In het water zie je schildpadjes rustig en vredevol rond dobberen op een tak, ganzen en zwanen die lekker in het water zwemmen, hertjes die vrolijk heen en weer huppelen, ijsvogels die hier een daar een frisse duik nemen, het leeft allemaal. En omdat de omgevingen ook echt lijken te leven wordt de speel ervaring ook meteen een stuk beter en leuker en lijkt het niet alsof je naar een saai geanimeerde computer omgeving staat te kijken.

En dan nog iets wat echt mijn aandacht trok is het water. Hier is één werknemer één heel jaar mee bezig geweest! En dat heeft zo zijn vruchten afgeworpen. Het water ziet er echt super mooi uit en is misschien wel het allermooiste van het hele spel. Zachte golfjes spoelen aan wal, de mooie zachte kleuren die het water heeft als de zon erop schijnt, de reflecties van de omgevingen, eenheden, gebouwen en noem het maar op zijn van de hoogste kwaliteit. Ook is het water in verschillende landen anders. Zo heb je bijvoorbeeld in de Carribean mooi, helder water en in Amsterdam bruinig water. Echt, deze game kun je al gewoon aanschaffen omwille van zijn grafische pracht.

Geluid
Het geluid van Age of Empires III is gewoon goed. Niet super of het beste wat je ooit hebt gehoord maar gewoon goed. Het vechten klinkt goed, de geweer schoten realistisch en de stemmen van de personages ook redelijk realistisch alleen een beetje overdreven. De geluiden die uit de omgevingen komen zijn nog wel het best. Het lijkt net alsof je echt in de natuur staat. Gewoon je ogen dichtdoen, speakers op 10 en luisteren maar (pas wel op dat er niet geschoten wordt want anders heb je meteen een hart aanval).

Conclusie
Age of Empires III is een game die écht geweldig is. De game heeft misschien niet zo veel veranderingen als zijn voorganger, een diepere gameplay of veel nieuwigheden, het is en blijft een super game, mede door zijn voorgangers die ook al een enorm succes waren, en nog steeds zijn en altijd blijven.

Graphics: 96%
Gameplay: 82%
Speelduur: 80%
Geluid: 82%
Replay: 87%
Nu online : 0 Members(s), 37 gast(en) :

Stealth rapport van Game