Reviews > Hitman: Blood Money [pc]
Hitman
Auteur : Nick Naethuijs / Date : 02-07-2006 20:41
Bekijk / geef commentaar : (0)
Average members rating : 10.00
Als je in de holst van de nacht, een grote kale vent met een barcode in z’n nek tegenkomt en een flink pistool in z’n handen dan wil je toch het liefst bij je mamma op schoot zitten en het bolletje breiwerk vasthouden en daarnaar naar je lekkere knusse bedje toegaan. Maar als je opeens hoort dat het Agent 47 is dan krijg je daar niet eens meer de kans toe en zie je alleen nog maar de binnenkant van je lijkkist (en zelfs dat niet omdat je dan de pijp uit bent).
Al een flinke tijd is bekend dat de kale ‘’silent killer’’ weer terugkomt in een splinternieuwe videogame, maar niemand wist precies wanneer. De vorige Hitman game genaamd Hitman Contracts was een soort van flop dat het imago van de kale killer er niet beter op heeft gemaakt. Maar hij is terug, en hoe! Nu met meer opties, actie, betere gameplay, verbeterde graphics en noem het maar op. Maar zijn al deze verbeteringen óók echt een verbetering? IQ Interactive denk vind wel, nu wij nog! Lees snel de review van Hitman: Blood Money!


Ghm, er is dus meer aan de hand!

de eerste vernieuwing zit hem in het verhaal. Dit mag logisch klinken, maar in de vorige Hitman games moesten we het eigenlijk doen met telkens een kleine verandering aan het verhaal dat niet veel invloed uitoefende aan de game zelf. Deze keer is het verhaal wel de moeite waard.
De hoofdrol speler in deze nieuwe Hitman game is wederom de kale, koelbloedige Agent 47 met de barcode in zijn nek. Agent 47 is lid van de ICA organisatie, maar van een echte organisatie kun je niet meer praten omdat alleen Agent 47 en nog een aantal andere leden de enige zijn die nog niet de binnenkant van een lijkkist hebben gezien. En waarom? Omdat een rivaliserende bende niet blij met hun is omdat ze zo zelf niet alle opdrachten krijgen en zo een flinke smak geld mislopen. Agent 47 vind het nu toch een beetje te link worden (watje!) en besluit zijn heil ergens anders op te zoeken. Waar? Dat is aan jouw om dat uit te zoeken.

Goed, beter, best!
De game heeft geen nieuwe gameplay gekregen en is vrijwel hetzelfde gebleven op een aantal veranderingen en verbeteringen na. Het is de bedoeling dat je de opdracht die je hebt toegewezen zo snel mogelijk en zonder al teveel brokken achter te laten voltooid. Zo kun je de hele missie volbrengen door alleen maar je doelwit uit te schakelen zonder dat er andere slachtoffers aan te pas komen, maar je kunt ook de missie anders aanpakken door bijvoorbeeld een politie agent of een ander persoon met een bepaald pak dat je nodig hebt bewusteloos te slaan (of met iets anders, vermoorden is ook een optie) en zo het pak af te pakken en rustig verder gaat en zo toegang tot bepaalde locaties krijgt die je als je in je in je normale pak zou zitten nooit had kunnen verkennen. En dan heb je natuurlijk ook nog de optie door een hele lading geweren, pistolen en shotguns mee te nemen en iedereen omver knallen die in de weg staat en zo maar hopen dat je doewit er tussen zat (meestal kom je hier niet mee weg maar het is het proberen waard).

De game is erg open wat de game ook een grotere replay waarde geeft. Zo kun je bijvoorbeeld in het 2e level van de game (waar je 2 personen moet vermoorden die in de drugs zitten) een vent vermoorden die je hoort te vermoorden door via een regenpijp het balkon op te klimmen en op het balkon wachten totdat je nietsvermoedende slachtoffer achter zijn piano gaat zitten. Gaat hij eenmaal spelen dan kun je je wurgtouw of ander middel dat je hebt op dat moment gebruiken om je slachtoffer uit te schakelen en zo een van je opdrachten voltooien zonder dat iemand je heeft gezien óf gehoord (gewoon een kogel door zijn kop jagen kan ook maar dat is weer zo cliché). Maar je kunt het natuurlijk ook anders aanpakken. Je kunt deze vent ook vermoorden door eerst door de kelders van het level te gaan, je eerste doelwit uit te schalen (vader of zoon, volgens mij zoon), jezelf naar boven werken door het landhuis en dan je doelwit op een heel andere plek en manier uitschakelen (ik deed het door een pistool tegen zijn kop te houden en hardop PANG te zeggen). En het leuke hiervan is dat als je snel bent dan heb je bijvoorbeeld de ene optie tot je beschikking en ben je niet snel genoeg, dan moet je weer een andere manier vinden om je missie te voltooien omdat je doelwitten vaak niet stil blijven staan/liggen/zitten en vaak rondwandelen. Zo heb je dus in elk level meerdere opties om je doel te volbrengen waardoor het af en toe ook leuk is om een level op meerdere manieren uit te spelen.

Shoppen!
Voordat je met een missie begint wordt je ‘’uitgebreid’’ gebrieft. Niet dat je een kaart krijgt voorgeschoteld waar je slachtoffers zich bevinden en hoe je het moet doen, nee, je krijgt een beschrijving van je doelwit en ze zeggen waar hij allemaal bij betrokken is. Je krijgt een foto van je doelwit en daar moet je het maar meedoen. Is de vrouw klaar met vertellen dan kun je lekker gaan shoppen! Niet nieuwe kleren voor je vrouw of een nieuw hondenmandje, nee, wapens! En geloof me, wapens zijn er genoeg in Hitman Blood Money. Van de vele soorten pistolen tot en met heuse shotguns, je kunt ze allemaal gebruiken. Maar opgepast! Als je bijvoorbeeld een M4 karabijn neemt of een ander groot gedrocht dan wordt deze ergens in een koffer in het spel gelegd en moet je het schietijzer eerst vinden voordat je het kan gebruiken. Maar neem je een kleinere SMG of pistool mee dan heb je die meteen tot je beschikking. Ook krijg je de optie om je wapens te upgraden. Zo kun je dus met het verdiende geld betere ammunitie kopen die minder geluid maakt, of misschien juist een beter handvat voor beter accuratesse. Of wil je misschien meer kogels voor je SMG? Geen probleem, gewoon kopen en klaar is kees (of in dit geval Agent 47).

Oei, dat doet pijn!
In Hitman Blood Money heb je een gek aantal manieren om je vijanden om het leven te brengen. Je kunt natuurlijk gewoon je pistool trekken en ze door de kop schieten, maar dat is veel minder leuk dan als je de andere opties gebruikt. Zo kun je ze ook met een spuitje om het leven brengen of in slaap sussen. Gewoon bij de keel pakken, prikkie geven en op de grond leggen en klaar is kees. Natuurlijk moet je ze dan ook kwijt zien te raken voordat andere bewakers of mensen het lichaam zien. Dit doe je door de lichamen over relingen te gooien, in containers te verstoppen en ergens in het water te dumpen. Ook een badkuip kan soms uitkomst bieden als er niks anders in de buurt is om het levensloze lichaam te dumpen.
En niet alleen zó kun je je slachtoffers om het leven brengen, bommetjes bieden soms ook uitkomst! Staat er bijvoorbeeld een gast ergens in de buurt die je moet ombrengen maar dat gaat jammer genoeg niet omdat er allemaal van die opgeblazen bodyguards om hem heen staan, dan neem je gewoon de trap naar de kelder, plaatst een bommetje onder hem en dan BOEM! Opdracht voltooid. Simpel hé?
Nog een andere manier om je slachtoffers om het leven te brengen is of door hun nek te breken of doormiddel van een soort touw ze te laten stikken. Je hoort dan een onheilspellend gorgelend geluid waarnaar ze als een gel pudding in elkaar zakken. En dit zijn maar een aantal voorbeelden van de vele opties die Hitman Blood Money rijk is.
Je kunt natuurlijk ook iemand anders het vuile werk laten opknappen door je slachtoffer als een menselijk schild te gebruiken. De vijanden zullen dan schieten maar jij blijft mooi ongedeerd (als je natuurlijk niet met je rug naar ze toe staat). En het mooiste van dit alles is dat je het in Third Person Mode, én in First Person mode kunt doen! Dus het is een FPS en TPM game in één! Als dat je niet warm draait.

AI
De AI in dit soort games moet wel goed zijn wil de game lekker spelen. De personages zullen je aanspreken op je kleren, als je iets doet wat niet mag zullen ze agressief reageren en ze zullen je tegenhouden als je ergens je neus insteekt waar het verboden is. Wel is jammer dat ze af en toe te snel reageren. Stap je bijvoorbeeld net over een drempel heen waar je eigenlijk niet mag komen dan beginnen ze met z’n alle op je te schieten en kun je weer overnieuw beginnen. Ook zien ze je soms iets doen terwijl ze je eigenlijk helemaal níét kunnen zien! Een aantal foutjes die soms tot veel frustratie kunnen leiden en zo ervoor zorgen dat je opnieuw moet beginnen. Maar voor de rest is de AI van voortreffelijke kwaliteit.

Zien, en gezien worden
Een ander leuke toevoeging aan de game is het krantenartikel dat elke keer tevoorschijn komt als je een missie hebt voltooid. Hier staat in wat de politie heeft aangetroffen en wat ze van je denken. Laat je veel kogels je slachtoffers voorbij zoeven dan noemen ze je een enthousiaste huurmoordenaar met weinig capaciteiten. Schiet je alles raak of gebruik je helemaal geen kogels en laat je helemaal geen sporen achter dan zeggen ze dat ze in het duister tasten en dat je een talentvolle huurmoordenaar bent. Ook is het een soort statistieken pagina. Er staat hoeveel kogels je hebt afgevuurd, hoeveel lichamen ze hebben gevonden en hóé je ze om het leven hebt gebracht. Erg leuk om jezelf terug te ‘’lezen’’.

Een andere nieuwigheid in de game is het zogenaamde Notoriety-systeem. Dit houd bij hoe berucht je bent over de missies heen. Laat je veel bewijzen achter en hebben veel mensen jouw gezien, dan is er de kans dat sommige mensen je in de volgende missie zullen herkennen en alarm zullen slaan. Ook zullen ze dan achterdochtig zijn en zich zo snel mogelijk uit de voeten maken. Maar, wordt het allemaal te heet onder je voeten en heb je teveel rommel achter gelaten dan kun je altijd nog een koffertje geld meenemen en de mensen die jouw hebben gezien omkopen. Ook kun je zelfs video tapes afkopen om zo je identiteit verborgen houden. Alleen werkt dit omkopen naar mijn mening iets te simpel waardoor deze extra toevoeging een beetje naar de achtergrond vervalt.

Graphics
Qua graphics scoort de game redelijk goed. De nieuwe Glacier engine toont mooie plaatjes die gelukkig geen rook doen tevoorschijn toveren uit je video kaart.
Het is een goed uitziende game die netjes is afgewerkt. Met opties zoals bloom, anisotropic filtering, anti-analising en noem het maar op zit de game vol grafische foefjes. Vooral de binnenomgevingen zijn netjes afgewerkt en zitten bomvol detail. De personages in de game zien er ook goed uit alleen zien sommige gezichten er een beetje plastic uit. je ziet bijvoorbeeld de glans in hun ogen, de gelaatsuitdrukkingen enzovoorts, maar toch mis ik iets van emotie. Ze kunnen niet echt laten zien of ze nu boos blij of verdrietig zijn, en dat vind ik jammer.
Een ander minpuntje dat ik heb opgemerkt kan soms flink irritant zijn. Als je bijvoorbeeld een lichaam meesleept dan steken lichaam delen door jouw eigen lichaam en andere voorwerpen heen. Ook zie je af en toe een arm dor de deur heen liggen of zie je een wapen door de muur heen steken. Ook vind ik de animaties een beetje houterig. Ze bewegen soms wat te snel en maken hier en daar bewegingen die ik zeker niet kan! Een aantal slordigheids foutjes die hadden kunnen worden voorkomen.
Maar een van de hoogtepunten in de game is nog wel het level waar letterlijk honderden APC’s door de straten wandelen. Dit ziet er echt adembenemend uit en je vraagt je af hoe ze dat hebben geflikt. Nou, dat leg ik uit. Dit wordt mogelijk gemaakt door het ‘’Crowd-systeem’’. Dit zorgt ervoor dat er geen detail verloren wordt gegaan, maar dat de prestaties wel hetzelfde blijven. Wel is dit ten koste gegaan van het detail van de gebouwen die in die straat staan. Maar ja, wie kijkt dan daar nog naar?

Conclusie
Hitman Blood Money is zeker een goede game voor de liefhebbers. Met zijn vele opties, nette plaatjes en strakke gameplay mag deze game gezien worden. Er zitten hier en daar nog wat foutjes in en de AI laat het soms afweten, maar om die reden de game afkraken? Neh, dat zit er niet in.
Houd je van Hitman, dan moet je zeker deze game aanschaffen!

Graphics: 81%
Gameplay: 84%
Geluid: 79%
Speelduur: 70%
Replay: 92%
Nu online : 0 Members(s), 35 gast(en) :

Stealth rapport van Game