Reviews > Colin McRae Rally 2005 [PC, PS2, XBX]
Colin McRae Rally 2005 review
Auteur : Lauran Beers / Date : 06-05-2005 12:32
Bekijk / geef commentaar : (0)
Average members rating : 0
Ondanks dat deze Colin McRae gewoon weer steengoed is, is het niks nieuws en eigenlijk niet meer dan een expension pack. Misschien lijkt het zo alsof ik teleurgesteld ben in dit deel, en dat ben ik eigenlijk ook. Ik heb het wel gezien nu, maar ik kan er toch helemaal niks aan doen dat dit deel natuurlijk weer onrechtvaardig goed zal verkopen en dat mag gewoon niet want dan krijgen we de volgende keer weer een deel waarin gewoon bijna niks veranderd is.

Laat ik maar gewoon beginnen met deze review en vooral niet met verder zeuren want daarom lezen jullie dit niet. Colin McRae Rally 2005 alweer is een zeer realistische racer net als de voorgaande delen. Meestal klopt alles van top tot teen bij een Colin McRae game en dat zien we natuurlijk graag. De omgevingen en je scheurijzer zien er goed vormgegeven uit met bijpassende weerspiegelingen, opstuifend zand en een achterkant van de auto waar realistisch modder en zand op spat. Ook de bewegingen van je Coureur zien er zeer realistisch uit, nog net iets beter dan het vorige deel allemaal. Al is het onvermijdelijke betonnen paaltjes syndroom nog steeds niet weggewerkt. Ook ziet het publiek er op het eerste gezicht ook goed uit maar als je goed kijkt valt op dat de inferieure kwaliteit van 2D sprites niet goed is verwerkt, maar nog altijd beter dan in het vorige deel. Maar als je alles later bekijkt in de replays valt op hoe realistisch deze game wel niet is. En daar gaat het om bij een McRae!

Burning rubbah!
Colin McRae heeft qua gameplay weinig vernieuwingen ondergaan, maar gelukkig is het overdreven gezwenk van de achterkant van je Rallywagen verholpen. In de vorige delen leek het wel alsof je een trucker als aanhangwagen achter je had en dat is nu dus verholpen door meer stabiliteit. Door goed stuurwerk en op de juiste momenten te remmen en gas te geven en vooral op te letten op je bijrijder kun je een race zonder kleerscheuren verwerken. Je rallywagen kan dit keer ook beschadigd worden maar dat valt allemaal reuze mee want ik knalde volgens mij wel 4 keer vol in op een boom maar het leverde maar een klein deukje op. Maar daardoor ga ik het cijfer niet beinvloeden want dat kan Codemasters nooit voor elkaar krijgen om dat realistisch te maken omdat je gewoon niet zo veel merken kan vinden die hun rallywagens aan dit soort rijgedrag willen koppelen.

Offline Online
Naast de uitgebreide singleplayer mode waar je vele parkoersen met goed gedetailleerde wagens moet afwerken is er ook een multiplayer mode voor maximaal 2 spelers. En dit is echt leuk bij een racegame als Colin McRae en hier heb ik me dan ook zeker mee vermaakt. Er zit ook een online mode in... zonder multiplayer. Dat klinkt inderdaad te gek voor woorden en dat is het ook, maar het is best vermakelijk aangezien je een tijd moet neer zien te zetten die word opgeslagen. Vervolgens kunnen andere spelers over de hele wereld jouw ''ghost'' proberen te verslaan. Inderdaad, het is dus niet ''straight to the point'' tegen elkaar racen maar gewoon een soort van Time Trail.

Lul
Ik zou ook graag een van mijn belevingsmomenten en mede kritiekpunt met jullie willen bespreken als volgt: Ik reed met mijn stijlvolle Peugeot op een rustiek landweggetje met mijn even onintressante als mede gebruikelijke bijrijder. Toen ik door mijn mooie surround set ''Easy Left'' hoorde schallen begreep ik dat ik binnen 2 seconden een bocht zou krijgen naar links. Wat blijkt, de bocht kwam pas na 13 seconden (!). Jah, en dat klopt natuurlijk niet, dat hoort gewoon niet zo. Dan verwacht ik dat de bocht meteen komt. En dat is dus eigenlijk gewoon nep, en dan heb je wel zoiets van ''What the Fuck'', Nicky, je bent een lul!

Concluderen
Over het algemeen kan ik nu dus concluderen dat Colin 2005 een goede rallygame is met nieuwe auto's, nieuwe banen, en eh... een nieuw introfilmpje. Voor de rest is het oude koek en heb ik het wel gezien, ik wil iets nieuws zien. En ik weet zeker dat Codemasters hier wel wat aan gaat doen voor het volgende deel en dan zullen we zien of we het cijfer nog boven de 8,5 uit kunnen tillen.

Graphics: 9
Gameplay: 8
Replay: 6,5
Nu online : 0 Members(s), 85 gast(en) :

Stealth rapport van Game