Reviews > The Lord Of The Rings The Battle For Middle Earth
TLOTR:BFME
Auteur : Nick Naethuijs / Date : 03-07-2006 16:15
Bekijk / geef commentaar : (1)
Average members rating : 10.00
Ik houd van games, ik houd van The Lord Of The Rings trilogie, ik houd van RTS (Real Time Strategy) games, dus waar houd ik het meest van? Helemaal goed! The Lord Of The Rings The Battle For Middle Earth!
Een RTS gebaseerd op een film is altijd erg lastig om te maken vanwege de beperkte vrijheid die de makers hebben als ze een game over een film gaan maken. Ze kunnen niet zomaar een ander verhaal verzinnen en er andere hoofdrolspelers in zetten zoals in plaats van Frodo een hagedis achtig mannetje die geen ring, maar een zwaard moet terug brengen, nee, dat gaat niet. Maar als je het over The Lord Of The Rings hebt dan maakt dat helemaal niet uit dat ze maar een bepaalde vrijheid hebben omdat The Lord Of The Rings universum gewoon immens groot is! Zo heb je Orks, Goblins, Uruk-Hai, Elfen, Mensen, Mannen van Gondor en noem het maar op. Allemaal eenheden waarvan we zullen gaan smullen in deze fantastische game! Lees snel verder!

Typisch
Het eerste wat me opviel aan deze game is de typische Lord of The Rings stijl. De muziek, de sfeer, de grauwheid van de game, de stemmen, alles hoort zoals het moet zijn in een LoTR game. Ook de omgevingen die je allemaal tegen komt in deze game zijn ook in de film te bekennen. Van de duistere en grauwe gebieden rondom de Doemberg waar Sauron zijn troepen verzameld, tot en met de fleurige groene heuveltjes waar de vogels vrolijk fluiten in het land van de hoge Elfen. De stijl die je in de film ziet is perfect omgezet in de game en dat draagt bij aan de kwaliteit van de game. Als ze nu alles hadden veranderd, geen Lord of The Rings muziek maar knallende hardcore muziek hadden gedraaid dan zou de game al meteen een flop worden. Maar zoals ik hierboven al heb vermeld is dat gelukkig niet het geval. De originele stijl is behouden en daar ben ik blij om!

Zoals ik ook al zei is de muziek vrijwel hetzelfde gebleven. Je zult geen harde bombastische hardcore muziek horen of misschien zelfs rock, nee, de muziek past goed bij deze game. Van rustige, opera muziek dat rust en vrijheid moet voorstellen, dat en met de ruige opera muziek dat tevoorschijn komt als het vechten begint. Gewoon erg mooi, en meer is er niet over te zeggen.
Een ander ding wat me opviel is dat ze de originele stemmen hebben behouden! Dit werd mede mogelijk gemaakt omdat EA de licentie op de film heeft opgekocht! Een flinke smak geld zul je misschien denken, maar ze verdienen er genoeg op!
De stemmen van de personages zijn allemaal van de echte acteurs die ook in de film hebben meegedaan. Zo zul je Aragorn horen, Gandalf, Frodo, Pepijn, Merry en vele andere personages uit de game. Dit komt ook ten goede van de kwaliteit van de game. En natuurlijk weer de sfeer van de game wordt hierdoor nog intenser en roept echt het gevoel van The Lord of The Rings op.

Bouwen en eenheden

Een basis bouwen in deze game werkt iets anders dan in de meeste RTS games. Het concept en alles er rond omheen blijft hetzelfde, alleen kun je hier jammer genoeg niet bouwen waar je maar wilt. Je hebt een hoofdgebouw met de naam de ‘’citadel’’ en daar rond omheen heb een bepaald aantal plekken waar je de gebouwen kunt neerzetten. Je kunt dus niet ergens zomaar in de natuur een barak neerzetten of zomaar ergens een boerderij. Nee, dat gaat jammer genoeg niet.
Want wil je bijvoorbeeld snel grondstoffen delven, dan moet je een aantal van je beschikbare plaatsen gebruiken voor boerderijen. Heb je alles al volgebouwd op de plekken die e hebt dan moet je toch wat dingen gaan afbreken of gaan zoeken naar een andere plek waar je ook een citadel kunt neerzetten. Deze plekken zijn verdeeld over de hele map die ook nog eens vrij groot is. Wel vind ik de mappen er persoonlijk soms een beetje kaal uitzien, maar dat is gewoon een kwestie van smaak denk ik.

Zoals je bent gewend in vele andere RTS games, moet je manschappen er opuit sturen om grondstoffen te delven. Dit doen ze door bomen om te hakken, steen verzamelen, in mijnen werken en ga zo maar door. In The Battle for Middle Earth werkt dit iets simpeler en ook iets gemakkelijker. Gewoon een boerderij bouwen en de grondstoffen worden automatisch opgeteld. Ben je de vijand dan heb je weliswaar twee verschillende gebouwen die grondstoffen doen delven, maar de meeste volkeren hebben er maar eentje die al het werk voor je doet. Maar dat éne boerderijtje dat je hebt kan naar gelang de tijd verstrijkt steeds meer gaan produceren omdat het gebouw in rang stijgt. Zo heb je naar bijvoorbeeld een half uur een gebouw van rang 3 die 50% meer grondstoffen delft dan een gebouw van rang één. Een leuk extraatje die ik wel op prijs kan stellen. Je eenheden kunnen trouwens ook in rang stijgen. Dit houdt in dat ze dan sterker worden en ze meer ervaring hebben dan andere eenheden.

Campagne en punten
Dit vind ik nog wel het leukste aspect van de game omdat het erg uitgebreid is. En waarom? Dat ga ik je hier vertellen. In The Battle for Middle Earth heb je twee single-player campanges. Eentje waarbij je de goede kant spelt met Gandalf, Frodo, Aragorn enzovoorts en de kwade campagne waar je het bevel hebt over de legers van Sauron. Allebei zijn ze even leuk en uitdagend en zorgen voor vele uurtjes speel plezier.
Het eerste wat je ziet als je een campagne start is een groot soort fleurig 3D Risk bord waar jij op vermeld staat (waar je eenheden en helden zich op dat moment bevinden) en welke missies je nog moet doen of enige andere opdrachten.
Je kunt zelf kiezen welke missie je kiest waardoor er ook een soort gevoel van vrijheid ontstaat. Op het begin heb je natuurlijk nog niet al te veel opties omdat je dan het hele Lord of The Rings verhaal om zeep kunt helpen. Maar naarmate je vordert krijg je steeds meer opties en missies voorgeschoteld. En niet elke missie speel je met dezelfde bevolking of helden. Soms moet je met de Rohirrim een missie volbrengen, en de andere keer heb je alleen je helden tot je beschikking.
Elke missie (of gebied) heeft bepaalde voordelen waar jij als speler van kunt profiteren. Voor sommige missies krijg je 10% meer grondstoffen, en voor andere missies weer een aantal kracht punten. Ook kun je zelfs command punten krijgen. Deze command punten geven je aantal eenheden weer. Des te meer command punten je hebt des te meer eenheden kun je rekruteren over de missies heen. Al deze punten worden elke missie bij elkaar opgeteld en worden behouden door de campagne heen.
Nu wil ook even iets kwijt over krachtpunten (zoals hierboven al vermeld). Krachtpunten kun je gebruiken om verschillende spreuken en krachten op te roepen. Voor één punt kun je bijvoorbeeld een aantal eenheden genezen. En voor bijvoorbeeld 5 punten kun je een heel bataljon aan soldaten oproepen. Je kunt zelfs een stuk grond besmetten en zo alle vriendelijke eenheden een 50% pantser bonus geven. Erg leuk zijn deze krachten en kunnen af en toe ook nog eens voor een overwinning zorgen. De krachtpunten kun je ook winnen als je zelf bezig bent in de missie. Door vijandelijke eenheden te vermoorden en veel dingen te bouwen kun je ook deze krachtpunten verdienen.

Ghm, we zijn voor de gek gehouden!
Jammer genoeg is er een groot minpuntje aan deze game. Zoals we allemaal konden (en kunnen) zien op de trailers zijn daar duizenden eenheden te bekennen. Eenheden zover als het oog reikt. Wij dus allemaal denken dat je honderden eenheden kunt produceren maar dat is jammer genoeg niet waar. De maximale limiet is 400 eenheden, en zelfs hier zit een addertje onder het gras! Standaard eenheden worden in groepjes afgeleverd. Meestal 5 of 10. Maar elke eenheid daar tellen ze 20 bevolking voor! Dus als je maar 50 eenheden hebt staat er toch dat je al in de honderd man hebt gerekruteerd. Dit vind i persoonlijk jammer omdat je nu niet de enorme veldslagen in de films kunt naspelen.
En zelfs 200 eenheden is misschien nog niet zo enorm weinig, maar vaak kom je niet eens aan dit aantal omdat een belegering’s wapen al snel 5 tot niet bevolking in beslag neemt en 5 ruiters al snel 15. maar ja, je kunt niet alles hebben.
Wel hebben ze een belofte waar kunnen maken. De hoeveelheid verschillende eenheden. Zo heb je Elfen, mensen, mannen van Gondor, Trollen, Uruk-Hai, ruiters, Rohirrim en ga zo maar door. Je kunt zelfs de enomre olifanten genaamd Mumakill rekruteren! Deze eenheden zien er bijzonder krachtig uit en zijn geduchte tegenstanders voor de vijand.

Graphics
Het eerste wat je over de graphics moet weten is dat deze game op de Command and Conquer Generals engine loopt. Nu zul je misschien denken, hu? Maar deze egnine is al een aantal jaartjes oud, hoe kan deze engine ooit mooie plaatjes produceren? Nou, door gewoon de hele engine een flinke upgrade te geven. En ik moet zeggen, dat is ze goed gelukt ook! De game ziet er gewoonweg geweldig uit en de graphics kunnen met gemak schitterend worden genoemd. De eenheden zijn erg gedetailleerd en de omgevingen zien er best realistisch uit. wel jammer vind ik dat er geen self-shadows zijn en dat de gebouwen er soms een beetje kaal uit zien. Ook jammer vind ik het dat je de camera niet erg ver kunt inzoomen. Hierdoor kun je de mooie details niet zien wat ik persoonlijk jammer vind. Ook hadden ze de camera iets hoger kunnen plaatsen zodat je een groter gebied kunt verkennen en zo een beter overzicht krijgt. Ook leuk is het oog van Sauron dat af en toe over het slagveld glijdt. Als het oog dan jouw eenheden raakt dan zie je ze snel achter hun schilden duiken wat er wel leuk uitziet. De rest van de animaties zien er trouwens ook goed uit. je zult geen rare bewegingen tegenkomen waarvan je denkt is hij nu wereldkampioen turnen of hoe flikt hij dat nu. Nee, de animaties zijn gewoon goed. Niks meer niks minder.

Conclusie
De allereerste Lord of The Rings RTS is al meteen een succes. De lekkere gameplay en de redelijk lange campagne zorgden voor vele uren speelplezier en zullen menig RTS fan lang aan hun monitor gekluisterd houden. Wel een minpuntje is dat je niet al te veel eenheden kunt rekruteren waardoor de massale veldslagen die je in de film tegenkomt niet na kunt spelen. Ook de knappe plaatjes die de Generals engine op je scherm tovert is een welkome extra. Dus al met al, een RTS die voor elke Lord of The Rings fan niet te missen is!

Graphics: 81%
Gameplay: 83%
Geluid: 83%
Speelduur: 81%
Replay: 85%
Nu online : 0 Members(s), 37 gast(en) :

Stealth rapport van Game