Reviews > Condemned: Criminal Origens
Condemned: Criminal Origens [pc review]
Auteur : Nick Naethuijs / Date : 31-08-2006 17:15
Bekijk / geef commentaar : (0)
Average members rating : 0
Monolith, goden op het gebied van games die je de stuipen op het lijf kunnen jagen en waarbij je naar het spelen snel onder de dekens kruipt en angstig om je heen kijkt of er ergens enge monsters of kleine meisjes staan te giechelen (de monsters giechelen wel niet, maar zeggen graa!). Nee, dit is misschien ook een beetje overdreven, maar boeiend en spannend zijn de meeste shooters van Monolith zeker. Wil je een voorbeeld? Kijk maar naar F.E.A.R, een van de beste PC shooters op dit moment! Maar ook al staat Monolith stevig in hun schoenen, stil zitten doen ze niet. Naar de game F.E.A.R is Monolith met een nieuwe shooter begonnen genaamd Condemned: Criminal Origens. Nu is F.E.A.R wel een over de top knalfestijn, is Condemned een meer rustigere game, alleen vele malen enger! Durf jij de game aan? Lees dan snel verder!

Das nou balen!

In Condemned: Criminal Origens speel jij een FBI agent genaamd Ethan Thomas, die werkzaam is bij de Serial Crime Unit. Jij bent een goede politie man en doet er alles aan om de ‘Bad Guys’ niet te laten ontkomen. En dus op een avond moet je mee naar een Crime scène om naar bewijs te zoeken dat verband heeft met de moord. Op die Crime Scène ga je te werk met je collega Dickenson, een mollige politie agent die volgens mij ook nog eens je overste is. Er is één moord gepleegd. Het is naar mijn mening een jonge vrouw in de 20. nu is het de bedoeling dat jij hier op de Crime scène bewijs gaat verzamelen zodat je naar een poosje de moordenaar kunt arresteren. Maar er is een probleem. Je collega, Dickenson ruikt sigaretten rook, maar niemand van jullie 3 (er is ook nog een andere politie agent) rookt! Dickenson wil weten waar de rook vandaan komt en gaat op onderzoek uit. naar een korte wandeling kom je erachter dat de moordenaar nog steeds in het duistere gebouw is! Maar er is ook meteen een ander probleem, de moordenaar heeft namelijk alle lichten uitgedaan! En nu mag je 3 keer raden wie de lichten weer aan moet zetten? Ja, goed gegokt, agent Ethan Thomas, jij dus. Dus ondertussen Dickenson en de andere agent op zoek gaan naar de moordenaar mag jij proberen uit te zoeken waar het lichtknopje (hendel) voor het hele gebouw is.

Jij gaat dus opzoek en komt ondertussen een aantal criminelen tegen die niet al te snugger zijn, maar des te agressiever! Ze komen met pijpen of planken op je afgerend en proberen je hersenpan in te slaan. Maar, zonder effect natuurlijk omdat jij een FBI agent bent en een pistool op zak hebt zitten. Dus een paar welgemikte schoten (meestal 3 in de borst) en ze liggen gestrekt. Als je dan eindelijk het licht knopje hebt gevonden komt er opeens een duister figuur naar je toe gestormd die je dan met een flinke smakkerd tegen je gezicht slaat waardoor je KO gaat. Naar een poosje wordt je weer wakker en staat dan verdoezeld op. Maar er is iets mis naast dat iemand je heeft neergeslagen. De waarschijnlijke moordenaar heft ook nog eens je pistool kunnen bemachtigen! Dit is natuurlijk een groot probleem omdat je nu jezelf alleen maar kunt verdedigen met objecten en voorwerpen die in het gebouw liggen.

Maar nu zelfs de moordenaar jouw pistool heeft kan het nog slechter! De moordenaar heeft namelijk agent Dickenson neergeschoten met jouw eigen pistool! Nu kun je denk ik wel de rest zelf invullen. Jij wordt nu dus verdacht van moord, terwijl jij lleen hier kwam met goede bedoelingen om de vijanden op te pakken en zo de hele zaak kon afsluiten. Maar ja, wat een simpel onderzoekje moest worden is nu uitgelopen tot een ware hel!

Creepy (gameplay)

Nu dit allemaal achter de hand is en jij nog steeds niet precies weet wat te doen besluit jij maar het heft in eigen handen te nemen en de moordenaar op te zoeken en uiteraard te vermoorden. Maar het klinkt zoals gewoonlijk veel makkelijker dan dat het in werkelijkheid is. Zo zal de moordenaar zichzelf niet zonder slag of stoot zichzelf overgeven en blijft hij je dooruit het hele spel achtervolgen, terwijl jij degene bent die hem het liefst dood en begraven ziet. Ondertussen jij op zoek bent naar de moordenaar en probeert uit te vinden waarom er nu zoveel misdaden in de stad worden gepleegd kom je nogal aparte snuiters tegen die niets goeds in de zin hebben. Zo zul je vaak schaduwen langs zien schieten en hier en daar wat gerommel horen dat meestal uit een donker hoekje komt. als je dit hoort of ziet dan weet je al dat op je hoede moet zijn want de vijanden zijn snel, soms zelfs een stuk sneller dan jouw! Zo loop je dus vaak in het donker met alleen een zaklamp, als er opeens een gek achter een pilaar uitspringt en je schedel probeert in te slaan. Jij natuurlijk kan wel tegen een aantal klappen en is een vijand meestal niet zo’n groot probleem als je een pistool hebt. Maar dit is hem het nu juist, je hebt geen pistool meer! Vanwege dit feit moet je maar dingen zoeken waarmee je toch redelijke schade kunt toebrengen aan je vijanden. Zo zul je pijpen van de muur kunnen rukken, planken kunnen gebruiken, bijlen, hamers en zelfs de achterkant van je eigen pistool. Maar wat betreft vur wapens, die zijn verschrikkelijk schaars in de game. Zo heb je meteen op het begin al maar zeven kogels tot je beschikking en een klein pistooltje. En dooruit de hele game vind je hier en daar wat kogeltjes of wapens, maar het merendeel moet jet het doen met handwapens zoals planken etc. En vind je dan eens een keertje een shotgun, noem jezelf dan maar god want met zo’n ding ben je werkelijk iedere vijand te baas! Nu denk je misschien, wat heeft dit nu precies met een shooter te maken? Nou, misschien niet erg veel. Maar omdat er wapens in de game voorkomen en je de game speelt vanuit een First Person perspectief is het toch een FPS te noemen. Maar het is geen FPS die je gewend bent zoals Halo en Half Life (2). In Condemned ligt het tempo waarmee je de game speelt erg laag, naar mijn mening misschien té laag. Maar goed, dit tempo is wel precies goed voor een shooter met dit verhaal en zo’n gameplay. Want de omgevingen en de plekken die je allemaal moet verkennen lenen zich niet om te gaan rondrennen en bunnyhoppen als een gek.

Ook leent de actie zich hier niet voor en de sfeer die de game probeert te creëren. Want de sfeer in deze game is verschrikkelijk duister en hier en dan zelfs héél eng! Ja je hort het goed, eng! Want Condemned is niet zomaar een FPS game waarbij je alle vijanden al vanaf een kilometer afstand kunt spotten. Nee, de sfeer is duister en grimmig en geeft je echt het gevoel dat je met iets duisters bezig bent waar menig normaal mens zichzelf niet mee zal willen bemoeien. Zo zal je vaak schrikken van onverwachte vijanden die opeens uit het niets opduiken. Ook zal je af en toe meemaken dat er opeens kasten omvallen of voorwerpen op mysterieuze wijzen uit zichzelf beginnen te rollen. Creepy! Maar niet alleen dit zorgt voor een ijzingwekkende sfeer.

Maar ook het verhaal leent zich perfect voor dit soort schrikmomenten. Omdat het in principe gaat om een stad met ontzettend vol misdadigers en een stad die amper wordt onderhouden en er alleen maar gebouwen zijn die elk moment kunnen instorten kun je jezelf dus wel voorstellen hoe de omgevingen er uit zien of niet? nou, voor degene die dat niet kunnen hier een korte uitleg. Bijna alle omgevingen die jij bezoekt hebben totaal niets met het woord “beschaving” te maken. Zo zullen alle omgevingen rommelig zijn, smerig, vies, chaotisch en ook een eens hartstikke grijs en donker! En dan bedoel ik met donken ook echt, pikzwart! Pikzwart in de zin van dat je werkelijk niets kunt zien! Niets kunt zien in de zin van hand voor je ogen! Hand voor je… Nu drijf ik door, maar goed, je snapt denk ik wel wat ik bedoel.

Vechten!

Het vechten in Condemned is misschien niet al te uitgebreid, maar toch wel uitgebreider en interessanter dan menig shooter zoals Halo. Want in shooters zoals Halo of Half Life krijg je niet de optie om te blokkeren tot je beschikking. En met blokkeren bedoel ik dat je de aanvallen van je vijanden kunt blokkeren met maar een druk op de knop. Natuurlijk is het wel niet zo simpel omdat je goed moet kijken wanneer de vijand je van plan is te gaan slaan en moet op het juiste moment op de knop drukken wil je de aanval kunnen blokkeren zodat je geen schade krijgt. Heb je de aanval eenmaal kunnen blokkeren dan deinst je vijand even terug dat jouw de kans geeft hem even flink op z’n donder te geven en te zeggen dat z’n moeder echt niet trots op hem is! En de actie is gruwelijk smerig en gewelddadig! Zo zul je vaak bloedspetters zien, tanden die uit de mond van je slachtoffer vliegen, en soms zelf onthoofdingen! Deze game is hierdoor dan ook zeker niet geschikt voor kinderen onder 16 jaar (dus ook niet voor mij).

Maar natuurlijk lukt het blokkeren van je vijanden niet altijd en heb je toch flink wat schade als de vijand je een aantal keer heeft geraakt. Maar geen paniek, want er zijn hier en daar wat verbanddoosjes die aan de muur hangen waarmee je jezelf weer kunt oplappen. Wel moet je goed uit je doppen kijken want ze hangen vaak op plekken waar je niet zo snel zal komen.

Natuurlijk gaat het in Condemned niet alleen maar om het afrossen en aftuigen van je vijanden, maar ook om het oplossen van de moord (in dit geval 3 moorden). Zo heb je dus ook geavanceerde gadgets bij waarmee je bewijsmateriaal kunt verzamelen. Zo moet je vloeistoffen identificeren, bloed sporen vinden, kijken waar het slachtoffer is gewurgd enzovoorts. Dit alles gebeurt gedeeltelijk automatisch. Zo zal het systeem al meteen de goede gadgets kiezen waarmee je het bewijs materiaal kunt vinden of analyseren. Heb je wat je nodig hebt dan moet je het analyseren of verzamelen. Zo moet je meestal een foto maken van het bewijs materiaal dat dan wordt geanalyseerd in het lab. Via je mobiele telefoon krijg je dan informatie van wat het is of soms zelfs van wie. Je houd je telefoontje dan in je handen en ziet de vrouw die je de informatie verleent. Zei is dan ook misschien de enige die echt kunt vertrouwen in de game en waar je ook dergelijk iets aan hebt (als het werkelijkheid was tenminste).

Grafisch en geluid

Een game zoals Condemned waar het de bedoeling is om rustig alles te bekijken mag je natuurlijk wel mooie plaatjes verwachten. Want als je bijvoorbeeld een hand moet analyseren met vierkante vingers is er natuurlijk ook geen lol aan. Condemned heeft misschien wel niet dezelfde grafische pracht als F.E.A.R, maar is zeker een goed uitziende game dat menig concurrent uit het middelveld kan verslaan. Zo heb je toch wel een flinke pc nodig wil je game vloeiend kunnen spelen met alle grafische snufjes op z’n hoogst. Zo kun je opties aanzetten zoals Soft Shadows, Particle Bouncing, Volumetric Lights, reflections en nog veel meer. Ook kun je bij de meeste opties kiezen uit low, minimum, high, en maximum. En gelukkig maar, want zonder deze opties zouden veel gamers met een niet al te beste pc deze game niet kunnen spelen.

Qua geluid zit het ook helemaal snor. Zo hoor je uit de donkere hoekjes ratten aan de draden knagen, blikjes rollen en onheilspellend gelach van de je vijanden die je staan te begluren. Maar ook de muziek dat je hoort onder het spelen geeft je de ringelen op je rug. Want bijna elke keer als de muziek harder wordt en onheilspellend wordt maak je dan maar klaar voor een enorme ‘boe!’. Wel jammer dat de muziek dit af en toe kan verraden, mja, je kunt niet alles hebben.

Conclusie

Condemned mag dan misschien wel niet zo’n succes zijn als Monolith vorige topper F.E.A.R, maar ik weet zeker dat als gamers een enge game zoeken waar het niet alleen gaat om het kapot schieten van vijanden maar het rustiger willen aanpakken, dan is Condemned: Criminal Origens de game die ze gewoon moeten spelen!
Nu online : 0 Members(s), 38 gast(en) :

Stealth rapport van Game