Nu het jaar 2007 eraan komt beginnen game ontwikkelaars te beseffen dat ze games moeten maken die met gemak de concurentie aan hun laars lapt. Kijk maar naar opkomende titels zoals Quake Wars, Gears of War, Battlefield 2142, Mass Effect, Unreal Tournament 2007 en nog vele meer. En nog een titel, zich zich ook met gemak tussen die games kan wurmen, is Crysis van Crytek, een titel waar we met z’n alle met smart op zitten te wachten, maar aan de andere kant er ook weer een beetje bang van zijn. Maar waarom nu bang? Is het een horror game dan? Is de game zo verschrikkelijk eng? Nee, juist niet, maar we zijn bang dat vrijwel niemand de game zal kunnen draaien. Je kunt dit als een minpunt zien, wat het ook is in mijn ogen, maar voor anderen die geld teveel hebben een een patser van een pc kunnen veroorloven is dit een game die zeker in hun verlanglijstje mag komen te staan. Hieronder alvast wat informatie en leuke screenshots van Crysis.
Alien tuig
In Crysis ga je alweer op vakantie (niet letterlijk) op een mooie tropisch eiland met een lekker zonnetje, hete Babes (we wished!), mooi strand en fluitende vogeltjes. Komt dit je bekend voor? Ja, dat denk ik wel, vooral als je de game Far Cry hebt gespeeld. Far Cry was een shooter met ongelimiteerde vrijheid en graphics waarvan je mond pardoes openviel. Crysis, is een soort van onofficieel vervolg op Far Cry en mag er dan ook wel een heel klein beetje mee vergeleken worden.
Zo moet je in Crysis een enorme astroïde onderzoeken die is neergestort in Koreaanse grond gebied. Je doet dit dus doormiddel van een lucht landing samen met een aantal Amerikaanse Special Forces waar jij dus bij hoort. Samen met deze troepen moet jij proberen de astroïde te bereiken zonder alles wat er in het woud leeft overhoop geschoten te hebben. Maar er is al meteen een ding aan de hand, of beter gezegd mis. De astroïde die je moet onderzoeken is eigenlijk niet echt neergestort, maar heeft een soort van landing uitgevoerd. Waarom dit zo gebeurde is dus nog onbekend en is het aan jouw en je andere maten om dit op te lossen.
Doormiddel van dingen te analyseren krijg jij telkens meer informatie ter beschikking die de sluier beetje voor beetje oplicht. Maar er is iets flink mis, niet met jouw, of je omgeving, nee, er is iets flink mis, of beter gezegd aan de hand met de astroïde. Onder het vechten tegen de Koreaanse troepen begint de astroïde gek te doen. Je ziet de astroïde opengaan en er komt van allerlei ruimtetuig uit die hier niet zijn om lekker vakantie te gaan vieren. Nee, ze zijn uiterst gewelddadig en willen niets liever dan iedereen vol lood te pompen. Maar niet alleen de Aliens zelf zijn de boosdoener, ook het ruimteschip zelf, de astroïde dus. Er komt een enorme straal vandaan en binnen no-time is de schitterende omgeving waarin jij je bevind veranderd in een waar poolgebied. Werkelijk alles is in ijs veranderd!
Gameplay
Qua gameplay is Crysis zeker geen port van Far Cry. Zo bied far Cry al héél veel vrijheid, willen ze in Crysis deze vrijheid nog eens groter maken dan ooit tevoren. Zo kon je in Far Cry kiezen uit verschillende weggetjes en paden die dooruit het hele eiland verspreid waren. In Crysis beloven ze ons dat je vrijwel geen wegen hoeft te volgen en gewoon door de vegetatie kunt ploegen om bij je doel te komen. Natuurlijk levert dit veel meer gameplezier op, ook zullen de missies nu leuker en uitgebreider worden omdat je werkelijk overal zou kunnen komen.
De wapens in de game kunnen ook menig gamer een lach op het gezicht toveren. Zo zul je natuurlijk vele wapens kunnen hanteren waar elke gamer wel warm van loopt. Van de standaard automatische machinegeweren (een beetje vergelijk baar met het Amerikaanse geweer de M-16) tot en met enorme sluipschutters geweren waarvan de kop van je vijand eraf vliegt als je hem volop in het gezicht raakt. Ja, iedereen die van knallen houdt zal vast en zeker ook van Crysis houden. Maar niet alleen de echte wapenfanaten worden weer verwend, ook de gamers die het niet op z’n Schwarznegger stijl willen doen komen hier wel aan hun trekken. Zo kun je de wapens ook uirusten met bepaalde upgrades. Deze upgrades zijn vaak net dat kleine extraatje dat je weer eventjes zoet kan houden. Ben je bijvoorbeeld een van de wapens zat, krijg je er opeens een upgrade voor die het wapen in kwestie weer een andere look geven. Zo kun je er scopes op monteren en zelfs infrarood lasers voor een grotere nauwkeurigheid. Ook is het nu mogelijk om deze upgrades er weer af te halen, of er juist op te zetten. Hiervoor is een bepaald menuutje gebruikt die je kunt gebruiken onder het spelen zelf. Je houdt dan het wapen voor je neus en alle opties van het geweer worden dan in beeld gebracht.
Een ander leuk geintje is het Nano Muscle Suit. Dit pak is een werkelijk technisch hoogtestandje dat je in staat stelt om kogels te ontwijken, héél snel te rennen, geluid stil te worden, ijs koud te worden of zelfs onzichtbaar te worden. Zo gebruikt dit pak energie dat je weer kunt gebruiken voor je handelingen. Kies je ervoor om heel snel te gaan, dan kun je zelfs kogels ontwijken (!) en verrekte snel vooruit gaan. Dit eerste klinkt als muziek in de oren, maar er zit een nadeel aan. Al deze verschillende opties die je pak bezit, kosten een enorme hoeveelheid aan energie dat je pak nodig heeft. Al deze energie is heel snel op waardoor je de krachten die je pak bezit toch wel met mate moet gebruiken, of alleen in situaties waar het echt nodig is. Want kom je zonder te zitten in het heetst van de strijd, dan kan het toch wel knap lastig worden wil je er heelhuids vanaf komen.
Graphics
De Engine die Crysis gaat gebruiken is misschien wel geen Unreal 3 Engine, maar zeker een Engine die plaatjes op je scherm kan toveren waarvan je pardoes flauwvalt. Deze Engine (die loopt op DirectX 10), of beter gezegd de graphics van Crysis zijn dan ook het gesprek van de dag. Omdat je zo’n werkelijke killer PC in je bezit moet hebben wil je deze game kunnen spelen, zijn vele gamers bang dat de game een flop wordt en dat ze zelf, en menig ander, de game niet kunnen spelen. Zo zal de game gerbuik maken van Real Time Soft Shadows, een dynamische dag en nacht cyclus, volledig interactieve omgevingen (bijvoorbeeld als je tegen een plant aanloopt dat de bladeren zullen bewegen), Real-Time zonnestralen en “Difuse Transmission” (wat dat dan ook mag zijn), Soft Particles, Volumetric wolken en nog véél en véél meer moois. Maar zoals ik al heb gezegd, de game zal moordend zijn voor bijna elke PC. Zo kan een PC met een 3.0Gh processor, 1024 Mb intern geheugen en een GeForce 6600XL deze game maar met moeite aan, en dit zijn dan ook de minimum systeem eisen! Ja, je leest het goed, de minimum!
Voorlopige conclusie
Crysis wordt zeker een game om eventjes in het zeil te houden. Niet alleen het grafische gedeelte wordt flink op de schop genomen, maar ook de gameplay en ongelimiteerde vrijheid. In hoeverre ze dit gaan waarmaken is nog niet bekend, maar ik weet zeker dat het een killer game wordt!