Playstation 3 17-05-2005 15:59 by Arie
Op een persconferentie in Los Angeles, Californië, onthulde Sony Computer Entertainment Inc (SCEI) gisteren het ontwerp van zijn gloednieuwe computerentertainmentsysteem PLAYSTATION®3 (PS3), uitgerust met ‘s werelds meest geavanceerde Cell-processor voor topprestaties op computerniveau. Prototypes van de PS3 zijn te zien op de Electronic Entertainment Expo (E3), de grootste interactieve entertainmenttentoonstelling ter wereld, die plaatsvindt van 18 t/m 20 mei in Los Angeles. Klik op 'Lees verder' voor de eerste afbeeldingen en meer informatie.
Meer afbeeldingen zijn hier te bekijken.
PS3 combineert geavanceerde technologische innovaties zoals de Cell-processor, een gezamenlijk ontwerp van IBM, Sony Group en Toshiba Corporation, een graphicsprocessor (RSX) van NVIDIA Corporation en SCEI, en XDR-geheugen van Rambus Inc. Hij beschikt tevens over BD-ROM (Blu-ray Disc ROM) met een maximale opslagcapaciteit van 54 GB (dual layer), goed voor de weergave van entertainmentcontent in weergaloze HD-kwaliteit (hoge definitie) in een omgeving waarvan de beveiliging wordt verzekerd door de meest geavanceerde copyrightbeschermingstechnologie. Om het snelle samenkomen van de digitale consumentenelektronica en de computertechnologie te evenaren, ondersteunt PS3 standaard een weergavekwaliteit met een resolutie van 1080p(*), veel hoger dus dan 720p/1080i.
(*)1080p/720p/1080i: “p” staat voor progressieve scan, “i” voor interliniëring. 1080p is de hoogste resolutie binnen de HD-norm.
Met een overweldigend computervermogen van 2 teraflops wordt de weergave van volledig nieuwe, nooit eerder geziene grafische effecten mogelijk. In de games zullen niet alleen de bewegingen van de figuren en de voorwerpen een stuk gedetailleerder en realistischer zijn, de omgevingen en virtuele werelden worden bovendien in real time weergegeven, waardoor de grafische expressie een niveau haalt dat in het verleden ondenkbaar was. Gamers zullen zich letterlijk in de realistische wereld van de films op de grote schermen kunnen storten en in real time beleven.
In 1994 lanceerde SCEI de eerste PlayStation® (PS), gevolgd door PlayStation®2 (PS2) in 2000 en PlayStation®Portable (PSP®) in 2004. Telkens introduceerde de firma de nieuwste technologische snufjes en innoveerde zij de ontwikkeling van interactieve games. Ondertussen zijn er al meer dan 13.000 titels uitgebracht, goed voor een softwaremarkt met een afzet van meer dan 250 miljoen exemplaren per jaar. Ook games van het PS- en PS2 platform kunnen op de PS3 gespeeld worden.
De PlayStation-producten worden verkocht in meer dan 120 landen en regio’s over heel de wereld. Met gecumuleerde leveringen van respectievelijk meer dan 102 miljoen stuks en bijna 89 miljoen stuks zijn de PS en PS2 de onbetwiste koplopers en zijn zij uitgegroeid tot het standaardplatform voor home-entertainment. Twaalf jaar na de introductie van de eerste PS en zes jaar na de lancering van PS2 brengt SCEI de PS3 op de markt, zijn nieuwste platform, met de meest geavanceerde computerentertainmenttechnologie van de volgende generatie.
De eerste Cell-ontwikkeltools zijn ondertussen geleverd en er wordt druk gewerkt aan nieuwe titels, tools en middleware. SCEI ondersteunt de ontwikkeling van nieuwe content door samen te werken met ‘s werelds leidende tool- en middlewareontwikkelaars en hen te voorzien van uitgebreide tools en bibliotheken om de krachtige Cell-processor ten volle tot zijn recht te laten komen en een efficiënte softwareontwikkeling mogelijk te maken. De voorbereidingen voor de lancering van de PS3 en software van de nieuwe generatie in het voorjaar van 2006 zijn volop aan de gang.
“SCEI heeft de wereld van het computerentertainment steeds opnieuw geïnnoveerd, onder meer met 3D-computergraphics in real time op de PlayStation en de eerste 128-bitprocessor Emotion Engine (EE) op PlayStation 2. Dankzij de Cell-processor met superprestaties op computerniveau staat PLAYSTATION 3 op het punt een nieuwe tijd in te luiden. Samen met contentontwikkelaars over heel de wereld zal SCEI de komst van een nieuw tijdperk in computerentertainment versnellen.” Ken Kutaragi, voorzitter en CEO, Sony Computer Entertainment Inc.
--------------------------------------------------------------------------------
Lovende kritieken van third-partyontwikkelaars en uitgevers (in alfabetische volgorde)
“Dankzij het PlayStation-platform van de nieuwe generatie kunnen we “GUNDAM WORLD” maken in een kwaliteit die niemand ooit voor mogelijk heeft gehouden. De filosofie om miljoenen Cells met elkaar te verbinden, brengt de werkelijkheid dichter bij de wereld van de sf-film. Wij zijn verheugd de visie van Ken, ARCHITECT, Kutaragi te delen.” Shin Unozawa, Managing Director, Leader, Game Software Group, President, Video Game Company, BANDAI CO,LTD.
Keiji Inafune, Managing Executive Officer, Research & Development Division, Capcom Co., Ltd.
“PLAYSTATION 3 heeft ons in alle staten gebracht! Wij werken ons nu al uit de naad om Devil May Cry 4 klaar te krijgen voor het nieuwe platform. Nieuwe hardware geeft ontwikkelaars altijd extra opties om sensationele en nieuwe ervaringen te creëren. Ik denk dat PS3 ons ontwikkelingsteam tot het uiterste zal drijven en ons in staat zal stellen de meest verbluffende games te ontwerpen, alleen begrensd door onze verbeelding.”
“Elke PlayStation-generatie leidde tot een spectaculaire verbetering van de manier waarop we videogames ontwerpen en spelen. PLAYSTATION 3 zal een doorbraak vormen in de manier waarop de wereld entertainment beleeft. EA staat volledig op één lijn met Sony Computer Entertainment – we delen hun visie en juichen hun succes toe. ” Larry Probst, voorzitter en CEO, Electronic Arts
“Voorzitter Kutaragi heeft ons een handschoen toegeworpen, een handschoen met de naam
PLAYSTATION 3. Bij Koei nemen wij deze uitdaging met plezier aan en werken wij dag en nacht om maximaal in te spelen op alle nieuwe mogelijkheden van PS3. Ons doel bestaat erin geavanceerde technologie te combineren met een ongebreidelde artistieke expressie om het ultieme entertainment te brengen en iedereen overal ter wereld tevreden te stellen.” Keiko Erikawa, voorzitter & CEO, KOEI Co., Ltd.
“De Cell-architectuur van PLAYSTATION 3, het computerentertainmentsysteem van de volgende generatie, stelt ons in staat een grafische expressie van een nooit geziene schoonheid te koppelen aan een gedetailleerdere en sterker uitgewerkte gameplay. Ook de uitbreiding van de on-linefuncties versterkt mijn torenhoge verwachtingen. Wij zullen de mogelijkheden van het nieuwe platform maximaal aanboren en streven naar inhoud die onze gebruikers over de hele wereld nieuwe, opwindende ervaringen zal bezorgen. Duimen dus voor Konami.” Kazumi Kitaue, CEO, Konami Digital Entertainment, Inc
“Telkens wanneer SCEI een nieuwe console lanceert, gaat de wereld van de videogames naar het volgend niveau. Met PLAYSTATION 3 lijkt het er sterk op dat het interactief entertainment eindelijk zal uitgroeien tot ‘s werelds overheersende artistieke medium.” Sam Houser, voorzitter, Rockstar Games (Take-Two Interactive Software, Inc.)
“Bij Namco hebben wij de nieuwe audiovisuele ontwikkelingen altijd aangegrepen om games te maken die niet alleen ogen en oren aanspreken, maar ook emoties losmaken, recht naar het hart gaan en de spelers jarenlang bijblijven, en wij zullen dat altijd blijven doen. Wij hebben er alle vertrouwen in dat PLAYSTATION 3 een entertainmentsysteem is dat ons in staat stelt dat te bewijzen.” Shigeru Yokoyama, CT Company President, Namco Ltd.
“Hardwareplatformen van de nieuwe generatie zullen SEGA in staat stellen nieuwe concepten te creëren die borg staan voor indringender interactieve ervaringen. SEGA blijft zweren bij de versmelting van creativiteit en technologie door gamers over de hele wereld alleen de beste, meest innovatieve inhoud aan te bieden.” Hisao Oguchi, voorzitter en COO, SEGA Corporation
“Square Enix is zeer vereerd u deze technische demonstratie te hebben mogen geven van wat de Cell-processor in petto heeft voor PLAYSTATION 3 en de wereld van de gameplay. Wij staan 100% achter het nieuwe computerentertainmentsysteem van SCEI en werken nu al aan plannen om de reeks FINAL FANTASY uit te brengen voor PS3.” Yoichi Wada, voorzitter, SQUARE ENIX CO., LTD.
“Ubisoft was een van de eerste grote internationale ontwikkelaars die zijn teams de opdracht gaf zich toe te leggen op consoles van de volgende generatie. Wij kijken uit naar de ontwikkeling van fantastische games voor het nieuwe systeem van Sony Computer Entertainment Inc. De krachtige mogelijkheden zullen de sector in de erg nabije toekomst naar een nog hoger niveau tillen.” Yves Guillemot, voorzitter en CEO, Ubisoft
16-03 19:49 Off-topic > Hi, not bored (1)
12-02 11:32 Off-topic > inloggen abn amro (1)
11-07 12:07 General discussion > Archlord, check de game! (1)
Previews > Brothers in Arms: Hells Highway (31-08-2006)
Previews > Crysis (31-08-2006)
Reviews > Condemned: Criminal Origens (31-08-2006)
Specials > Redacteuren gezocht voor game-rev... (22-07-2006)
Mini reviews > Panzers Phase One [PC] (03-07-2006)
Assassins Creed ook naar .. (VET, 15-08)
Assassins Creed ook naar .. (Mr. De Jonge, 20-01)
Assassins Creed ook naar .. (Anoniem, 18-12)
Assassins Creed ook naar .. (MR.Janssen, 29-09)
Wordt de Playstation 3 to.. (Whoesaaaah, 14-04)
Pagina #58 (Anoniem, 12-01)
Wordt de Playstation 3 to.. (Anoniem, 05-01)
Nintendo DS 21 miljoen ke.. (lordluud2, 01-01)
Assassins Creed ook naar .. (ethenicx, 22-12)
Nintendo DS Lite groot su.. (Karien, 11-12)